ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2013
Φοιτητής: Τριανταφύλλου Δημήτριος
Επιβλέπων Καθηγητής: Παπαδόπουλος Σπύρος
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία παρουσίασης : Ιούνιος 2013
Η μάχη των Θερμοπυλών αποτελεί ένα σημείο αναφοράς της αρχαίας ελληνικής ιστορίας, καθώς και της μετέπειτα εξέλιξης της. Ένα στενό πέρασμα πλάτους 20 μέτρων μεταξύ της απότομης οροσειράς του Καλλίδρομου και της βαλτώδους θάλασσας του Μαλιακού κόλπου αποτέλεσε το σημείο των συγκρούσεων.
Όμως, μετά το πέρας 2.500 χρόνων, το τοπίο άλλαξε δραματικά. Ανέβηκε η στάθμη του εδάφους, άλλαξε το όριο του βουνού και τραβήχτηκε η θάλασσα. Το στενό των 20 μέτρων μετατράπηκε σε μια τεράστια πεδιάδα που δεν θυμίζει σε τίποτα το πεδίο της μάχης.
Προσπαθώντας να αναβιώσουμε τα ιστορικά και τοπογραφικά στοιχεία αυτής της εποχής, επαναφέρουμε το αποτύπωμα του πεδίου της μάχης στο σημερινό επίπεδο, ενώ ταυτόχρονα αναδεικνύουμε το επίπεδο της μάχης το οποίο βρίσκεται 8 μέτρα κάτω από την γη.
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ - ΛΟΥΤΡΑ
Όλες οι κτιριακές εγκαταστάσεις βρίσκονται συγκεντρωμένες στο δυτικό τμήμα της έκτασης της επέμβασής μας. Ο κτιριακός όγκος χωρίζεται σε δύο μεγάλες ενότητες λειτουργιών. Αυτή του πολιτιστικού κέντρου και αυτή των εσωτερικών λουτρών.
Ο χώρος του πολιτιστικού κέντρου φιλοξενεί δύο αμφιθέατρα, ένα κέντρο μελέτης και έρευνας και ένα κέντρο ενημέρωσης με έναν μικρό μουσειακό χώρο ο οποίος φιλοξενεί ευρήματα της μάχης που θεωρούμε βέβαιο πως θα ανασυρθούν κατά τις εκσκαφές στην περιοχή.
Το δεύτερο τμήμα του κτιρίου μας αφορά τα εσωτερικά λουτρά. Το νερό που χρησιμοποιείται στον χώρο των λουτρών είναι το ιαματικό νερό το οποίο ξεπηδάει από το βουνό του Καλλίδρομου λίγα μέτρα πιο πέρα από τις εγκαταστάσεις μας. Το επίπεδο των εσωτερικών λουτρών είναι κατά 10 μέτρα πιο χαμηλά από το επίπεδο του εδάφους. Έτσι το νερό όταν εισέρχεται στον χώρο δημιουργεί έναν δυναμικό καταρράχτη. Ο κόσμος εισερχόμενος στα λουτρά μας, περνά πρώτα από ένα κομμάτι φιλτραρίσματος, που αφορά τα αποδυτήρια και τους χώρους υγιεινής.
Ο ΒΡΑΧΟΤΟΠΟΣ
Ο βραχότοπος είναι ένα κομμάτι γης που εκτείνεται σε όλη την έκταση του πάρκου. Ορίζεται από την τωρινή γραμμή του βουνού και από την γραμμή του βουνού του 480 π.Χ. Όλη αυτή η έκταση γεμίζει από μεγάλους λίθινους όγκους οι οποίοι δημιουργούν ένα δύσβατο πεδίο. Παραλληλίζοντας αυτό το τοπίο με το βουνό του Καλλίδρομου, συμβολίζουμε το δύσκολα προσπελάσιμο βουνό που εμπόδιζε τους Πέρσες στο πέρασμα τους από αυτό το κομβικό σημείο.
Ο ΛΟΦΟΣ
Ο λόφος είναι ένας τεχνητός λόφος που τοποθετείται στο βόρειο τμήμα της επέμβασής μας. Ορίζεται από το όριο της παλαιάς εθνικής οδού και της ακτογραμμής του 480 π.Χ. Δημιουργείται από το χώμα το οποίο αφαιρούμε από τις επεμβάσεις μας σε όλη την έκταση της περιοχής μας.
Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ
Προκειμένου να σηματοδοτήσουμε την ακτογραμμή του 480 π.Χ. αλλάζουμε την τωρινή πορεία του νερού και την μορφοποιούμε καταλλήλως. Έτσι, διώχνουμε την ροή από την ακμή του βουνού και την οδηγούμε κατά μήκος των ορίων του τεχνητού λόφου.
Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ ΒΕΛΩΝ
Στο σημείο του κήπου των βελών έχουμε ένα σμήνος από μεταλλικά καλάμια. Παραλληλίζοντας τα βέλη με τις μεταλλικές ράβδους μπορούμε να πούμε ότι δημιουργείται ένα τοπίο από βέλη του περσικού στρατού τα οποία πέφταν στην περιοχή και γέμιζαν το πεδίο της μάχης. Ο κόσμος μπορεί να περιηγηθεί ανάμεσα στα καλάμια, κουνώντας και αυτός τα καλάμια και δημιουργώντας έτσι ένα ηχητικό σύνολο.
Ο ΤΑΦΟΣ
Βρισκόμαστε στο σημείο μπροστά από το στενό των Θερμοπυλών. Σύμφωνα με ιστορικές αναφορές και πηγές υπολογίζεται πως ο Λεωνίδας έπεσε σε αυτήν την περιοχή.
Δημιουργούμε ένα ταφικό μνημείο διαστάσεων 20*20 μέτρων και βάθους -8.00 μέτρων (επίπεδο μάχης) το οποίο είναι περιτριγυρισμένο από κάθετα ξύλινα στοιχεία. Ο επισκέπτης μπορεί να «κρυφοκοιτάξει» ανάμεσα από τα ανοίγματα που δημιουργούνται βλέποντας «το σημείο στο οποίο πέθανε ο Λεωνίδας».
ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ
Το πρόκειται για έναν χώρο διαλογισμού. Αυτός ο χώρος είναι χωμένος μέσα στον τεχνητό λόφο, μακριά από την βασική κίνηση του κόσμου και απομονωμένο από το «πεδίο της μάχης».
Η ΜΑΧΗ
Το σημείο του χώρου της μάχης βρίσκεται στο κεντρικότερο σημείο του «πεδίου της μάχης». Το σημείο αυτό είναι το σημείο στο οποίο έλαβε χώρα η μάχη. Αποτελεί το στενό σημείο μεταξύ του βουνού και της θάλασσας στο οποίο στηνόταν ο ελληνικός στρατός αμυνόμενος.
Στο συγκεκριμένο σημείο δημιουργούμε έναν χώρο, χωμένο μέσα στο έδαφος, ο οποίος φτάνει στο επίπεδο των -8.00 μέτρων (επίπεδο μάχης). Φτάνοντας στο χείλος του, πριν αρχίσουμε να κατηφορίζουμε, αντικρίζουμε μπροστά μας έναν «στρατό» από 300 κυβόλιθους να μας περιμένουν να τους «αντιμετωπίσουμε». Για να προχωρήσουμε πλέον, χρειάζεται να περάσουμε ανάμεσα από αυτόν τον στρατό των 300 κυβόλιθων.
Η ΠΤΩΣΗ
Φτάνοντας στο τελευταίο σημείο της πορείας μας, αντικρύζουμε το κομμάτι της «πτώσης». Πρόκειται για το σημείο το οποίο βρίσκεται μπροστά από τον λόφο του Κολωνού, μέρος στο οποίο περικυκλώθηκαν και σκοτώθηκαν οι τελευταίοι επιζώντες σπαρτιάτες κατά την τρίτη και τελευταία μέρα της μάχης.
Οι τρύπες στην οροφή φέρνουν το φως του ηλίου στον χώρο, αποτυπώνοντας στο έδαφος ένα ιδιαίτερο φωτιστικό καμβά. Σε αυτόν τον καμβά εντάσσονται οι κινούμενες σκιές στων καλαμιών που υπάρχουν στην οροφή. Κατηφορίζοντας προς το τελικό επίπεδο του -8.00 μέτρων (επίπεδο μάχης) και κοιτώντας προς τον ουρανό μέσω των τρυπών, βλέπουμε τον ουρανό να σκιάζεται από τα βέλη, μιμούμενοι την φράση του Λεωνίδα «ε τότε θα πολεμήσουμε στην σκιά» όταν του είπαν ότι τα βέλη των Περσών είναι τόσα που θα κρύψουν τον ουρανό.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Φεύγοντας από τον υπόσκαφο χώρο «της πτώσης» αρχίζουμε και ανηφορίζουμε προς τον λόφο του Κολωνού, ο οποίος αποτελεί τον επίλογο της περιήγησής μας, στην κορυφή του οποίου αντικρίζουμε την εξής υπάρχουσα επιγραφή:
Ω ξειν', αγγέλλειν Λακεδαιμονίοις ότι τήδε κείμεθα τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι.
Ξένε, πες στους Λακεδαιμονίους ότι εδώ είμαστε θαμμένοι, πιστοί στις εντολές τους.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Τα αδιέξοδα της αρχιτεκτονικής και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 10 Αύγουστος, 2007 )
- DESTROY below the ACROPOLIS - VIDEO ( 13 Νοέμβριος, 2007 )
- Μεγάλες Προσδοκίες ( 05 Ιανουάριος, 2007 )
- Κτίριο επί της οδού Διον. Αρεοπαγίτου απειλείται ( 09 Ιούλιος, 2007 )
- Δεν πήρε θέση για τις πολυκατοικίες ( 12 Οκτώβριος, 2007 )
- Το αμοντάριστο μουσείο ( 21 Ιανουάριος, 2008 )
- Δ. Αρεοπαγίτου 2008. Ομιλίες στη Θεσσαλονίκη ( 10 Νοέμβριος, 2008 )
- Σάπιο είναι παιδί μου.. ( 26 Απρίλιος, 2009 )
- «Δ. Αρεοπαγίτου 2008». Έκθεση συμμετοχών στο Ζάππειο Μέγαρο. ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Επιστολή του Πολυτεχνείου Κρήτης προς τον Υπουργό Πολιτισμού. ( 13 Ιούνιος, 2009 )
- Το ΣτΕ διέσωσε το ένα από τα δύο κτίρια κοντά στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 13 Ιούλιος, 2009 )
- Το περιεχόμενο της στήλης «Διάλογοι» & Τρόποι συμμετοχής ( 01 Ιούνιος, 2008 )
- Η στήλη «Διάλογοι» ξεκινούν μία νέα ενότητα με θέμα: Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 21 Ιούνιος, 2008 )
- «Να τα αποδεχθούμε ως έχουν» ( 26 Ιούλιος, 2008 )
- «Το διατηρητέο αστικό μέτωπο» ( 27 Αύγουστος, 2008 )
- «Άβε Καίσαρ» ( 27 Σεπτέμβριος, 2008 )
- «Καφετέρια Τσουμί» ( 26 Οκτώβριος, 2008 )
- «Το δίλημμα της κατεδάφισης: Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΤΗΣ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ» ( 26 Νοέμβριος, 2008 )
- «Ρέκβιεμ για δύο κτήρια» ( 26 Δεκέμβριος, 2008 )
- Το ταλέντο του αρχιτέκτονα και η ιδιοτέλεια του εντολέα. ( 26 Ιανουάριος, 2009 )
- Σκέψεις για το νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 23 Μάρτιος, 2009 )
- Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία. ( 23 Απρίλιος, 2009 )
- Η «ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ 1930 ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΚΑΛΟ» ( 20 Μάιος, 2009 )
- 4 παρεμβάσεις αρχιτεκτόνων για το θέμα της Δ. Αρεοπαγίτου. ( 24 Ιούνιος, 2009 )
- Αρχιτεκτονικός Κανιβαλισμός στην Αθήνα ( 23 Ιούλιος, 2009 )
- Το νέο μουσείο της Ακρόπολης: Μια αταίριαστη σχέση ( 23 Αύγουστος, 2009 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ο θρίαμβος της σοφιστείας ( 21 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Η χύτρα που θέλει να εξοβελίσει την κοπέλα για να συνομιλήσει με την θεά. ( 18 Οκτώβριος, 2009 )
- Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 24 Ιανουάριος, 2010 )
- Ο αρχιτέκτονας Bernard Tschumi ( 04 Οκτώβριος, 2007 )
- Aρχιτεκτονικός διαγωνισμός : Δ. Αρεοπαγίτου 2008-2009 ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- 'ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2008' ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- Βιβλίο: Διαγωνισμός Ανάπλασης όψεων Δ. Αεροπαγίτου 2008. ( 25 Ιούλιος, 2011 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Α' παρουσίαση) ( 04 Ιανουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Β παρουσίαση) ( 04 Φεβρουάριος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 06 Ιανουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Δ παρουσίαση) ( 08 Σεπτέμβριος, 2013 )
- (129.12) Περί ιχθύων ( 14 Φεβρουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Γ παρουσίαση) ( 10 Απρίλιος, 2013 )
- ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΥΡΕΜΕΝΟΣ."Μια αρχιτεκτονική διαδρομή από το Παρίσι στα Γιάννενα" ( 01 Απρίλιος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (E παρουσίαση) ( 07 Οκτώβριος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 18 Ιανουάριος, 2014 )
- (117.13) Ανασχεδιασμός του υπάρχοντος κτιρίου αποθήκευσης σιτηρών (silo) του Πειραιά σε μουσείο ενάλιων αρχαιοτήτων ( 16 Δεκέμβριος, 2013 )
- (121.13) Αρχαιολογικό μουσείο Aρχαίας Μεσσήνης και διαμορφώσεις στον αρχαιολογικό χώρο ( 08 Ιανουάριος, 2014 )
- (151.13) Eπαναπροσδιορίζοντας τα απομεινάρια ( 05 Απρίλιος, 2014 )
- (125.13) Σημείο συνάντησης μνήμης και θεάτρου ( 20 Ιανουάριος, 2014 )
- (126.13) Κατάδυση στην Αλόννησο ( 23 Ιανουάριος, 2014 )
- (132.13) Ανάπλαση, Αποκατάσταση Ανενεργού Λατομείου με χωροθέτηση χρήσεων Τουρισμού, Αναψυχής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ( 10 Φεβρουάριος, 2014 )
- (137.13) Πολιτιστικό κέντρο Γλυφάδας ( 23 Φεβρουάριος, 2014 )
- Ανακαίνιση του ιστορικού Grand Palais στο Παρίσι από τους LAN ( 22 Νοέμβριος, 2016 )
- (147.13) Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Κέντρο Πολιτισμού στη λίμνη Καϊάφα ( 21 Μάρτιος, 2014 )
- (150.13) Κέντρο πολιτισμού και καλλιτεχνικής δράσης στον Αυλώνα ( 29 Μάρτιος, 2014 )
- (101.14) Subterranea. Πάρκο Μνήμης στο κέντρο της Αθήνας ( 03 Απρίλιος, 2014 )
- 157.13 Μουσείο του Οδοντωτού στο φαράγγι του Βουραϊκού ( 18 Απρίλιος, 2014 )
- Πράσινες πολιτιστικές διαδρομές ( 15 Απρίλιος, 2014 )
- 180.13 Κέντρο ενάλιων αρχαιοτήτων στη Χίο ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- 189.13 Μουσείο νεοελληνικής αρχιτεκτονικής στο Μέτς ( 23 Ιούνιος, 2014 )
- BACAM ( 06 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Η έννοια της περιπλάνησης στους σύγχρονους μουσειακούς χώρους ( 07 Νοέμβριος, 2014 )
- 116.14 Αρχαιολογικό μουσείο στην Αστυπάλαια ( 03 Νοέμβριος, 2014 )
- Δημοτικό Μουσείο «Θάλασσα» στην Αγία Νάπα ( 13 Ιανουάριος, 2015 )
- 140.14 Νέο Αρχαιολογικό Μουσείo Δήλου ( 11 Φεβρουάριος, 2015 )
- 141.14 Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αρχαία Μεσσήνη ( 12 Φεβρουάριος, 2015 )
- 143.14 Νέο αρχαιολογικό και ψηφιακό μουσείο στην Αρχαία Ολυμπία ( 17 Φεβρουάριος, 2015 )
- 149.14 Πολυχώρος τέχνης στην Πλατεία Τελωνείου στα Παλαιά Βόλου ( 24 Φεβρουάριος, 2015 )
- 153.14 Μουσείο διπλωματικών Αρχιτεκτονικής Σχολής ( 02 Μάρτιος, 2015 )
- 190.14 Μουσείο Φάρων στην Άνδρο ( 22 Απρίλιος, 2015 )
- 159.14 Αναζήτηση δημόσιου χώρου στο κέντρο της Αθήνας ( 10 Μάρτιος, 2015 )
- 185.14 Αρχαιολογικό Μουσείο για την Ακαδημία Πλάτωνος ( 14 Απρίλιος, 2015 )
- Μουσείο Palazzo di Lorenzo στην Σικελία ( 15 Μάιος, 2015 )
- 204.14 Φάρος. Πλησίασμα στο φως ( 13 Μάιος, 2015 )
- 215.14 Κέντρο Αρχαιολογικών Ερευνών. Άνδρος ( 28 Μάιος, 2015 )
- 218.14 The Floating Museum ( 03 Ιούνιος, 2015 )
- 221.14 Μουσείο περιβάλλοντος και εισαγωγής στο ορυχείο ( 06 Ιούνιος, 2015 )
- Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου ( 19 Ιούλιος, 2015 )
- Αρχαιολογικό Μουσείο Ελεύθερνας ( 01 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Μουσείο Ακρόπολης: Στα 25 καλύτερα Μουσεία του κόσμου ( 18 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Η αρχιτεκτονική του Μουσείου Μαστίχας ( 01 Μάρτιος, 2017 )
- Νέο Αρχαιολογικό - Θεματικό Μουσείο Πειραιά ( 03 Μάιος, 2017 )
- Διεθνής Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για το Νέο Κυπριακό Μουσείο ( 06 Ιούνιος, 2017 )