ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2013
20 Απρίλιος, 2014
158.13 Διάσπαρτο σχολείο
Σχολικό Συγκρότημα Νηπιαγωγείου - Δημοτικού Σχολείου, Γυμνασίου - Λυκείου και Κέντρου Νεότητας στον αστικό ιστό της Πάτρας, Ελλάδα.
Φοιτήτρια: Μαρία Α. Κούβαρη
Καθηγητής: Γεώργιος Α. Πανέτσος
Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Πατρών
Ημερομηνία παράδοσης : Οκτώβριος 2013
Το σχολείο προσεγγίζεται ως δημόσιος χώρος και ως τοπίο στην πόλη. Εισάγεται μία νέα τυπολογία και μορφολογία στην πόλη μέσω της οποίας εκφράζεται η εκπαίδευση ως θεσμός. Πρόκειται για ένα ανοιχτό σχολείο διάχυτο στην πόλη, το οποίο σχεδιάζετε ως ελεύθερος χώρος όπου δρουν οι ομάδες μάθησης σύμφωνα με τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες που προωθών τη μάθηση ως βίωμα και διάλογο και τη σύνδεση με την κοινότητα.
Δύο αλληλένδετες ιδέες αποτελούν την προϋπόθεση για τον σχεδιασμό του διάχυτου σχολικού συγκροτήματος: το σχολείο ως «αστικό πυκνωτή» - με τη μορφή της δημόσιας εγκατάστασης/ του δημόσιου χώρου/ του δικτύου - τοπίου μέσα στην πόλη - και το σχολείο ως μέσο επικοινωνίας της σημασίας της εκπαίδευσης, ως θεσμός και ως χώρος, για την κοινωνία.
Το σχέδιο αυτό ανταποκρίνεται στην πραγματική κατάσταση της Έξω Αγυιάς, μιας αναπτυσσόμενης περιοχής στην περιφέρεια της Πάτρας στην Ελλάδα. Η επιλογή της τοποθεσίας έγινε μετά από εκτενή έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε σε υφιστάμενα εκπαιδευτικά ιδρύματα και σχολεία και εκπαιδευτικές ανάγκες στην Πάτρα, χρησιμοποιώντας μια μεθοδολογία εκπαιδευτικού και χωροταξικού σχεδιασμού και τις σχετικές προβλέψεις στο χρόνο.
Τρεις ανεξάρτητες τοποθεσίες επιλέχθηκαν για το έργο σύμφωνα με το πολεοδομικό σχέδιο της πόλης, όπου προβλέπονται οι χώροι για μελλοντικά σχολικά κτήρια, Ένα σύστημα πεζόδρομων σχεδιάζεται που τις καθιερώσει ως συνεκτική οντότητα τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο πόλης. Το σχολικό συγκρότημα αποτελείται από ένα νηπιαγωγείο - δημοτικό σχολείο , ένα γυμνάσιο-λύκειο και ένα κέντρο νεότητας.
Τα ελληνικά σχολικά κτήρια σε γενικές γραμμές εξακολουθούν να είναι σύμφωνα με τις μοντερνιστικές τυπολογίες της δεκαετίας του 1930. Στο έργο αυτό προτείνεται η εισαγωγή μιας νέας ρευστής χωρικής τυπολογίας, η οποία στοχεύει στην παροχή εσωτερικής διαφάνειας και τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης με την κοινότητα, με στόχο την αλλαγή και την πρόοδο. Αυτό είναι εν μέρει αποτέλεσμα επίδρασης των απόψεων του παιδαγωγού Ivan Ilich όπως εκφράζονται στο σύγγραμμα «Deschooling Society» (1971) (που απορρίπτει τα παραδοσιακά σχολεία και προτείνει τα σχολεία ως κέντρα μάθησης ), του Κέντρου Εκπαίδευσης Rolex των SANAA, καθώς και του προηγούμενου έργου μου «Διαθεματικό Σχολείο», Προτείνεται ένας χώρος μάθησης με εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας που βασίζονται στο βίωμα, την εμπειρία, τα project και τον διάλογο. Το εσωτερικό είναι συνεπώς οργανωμένο σύμφωνα με τις απαιτήσεις των δυναμικών ομάδων μάθησης που μεταβάλλονται στον ελεύθερο χώρο.
Το σχολικό συγκρότημα, διάσπαρτο σε τρία σημεία μέσα στον αστικό ιστό της πόλης, έχει σχεδιαστεί ως δημόσιος χώρος. Τα κτήρια είναι καμπύλες επιφάνειες με κοιλότητες, αποτμήσεις και υπόγειες διαβάσεις, που ενισχύουν το χαρακτήρα τους ως διαπερατές δομές του δημόσιου χώρου. Τα σχολικά προαύλια είναι εσωτερικά αίθρια τα οποία παρέχουν «προστατευόμενη ανοικτότητα», επικοινωνία μέσω της οπτικής διαφάνειας, καθώς και χωρική συνέχεια. Οι είσοδοι σε όλα τα σχολεία σηματοδοτούνται με το «καθ' ύψος ξεχείλωμα» της επιφάνειας, ενώ οι αντίστοιχες είσοδοι στους δημόσιους χώρους σηματοδοτούνται με αποτμήσεις σε επίπεδο κάτοψης. Η σχέση μεταξύ των τάξεων, των σχολείων και της κοινωνίας είναι δυναμική. Η συνέχεια και η διάχυση υπάρχουν τόσο σε επίπεδο τάξης όσο και σε επίπεδο πόλης, σχολείου - κοινωνίας.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Μουσικό σχολείο στην Ακαδημία Πλάτωνος ( 23 Ιούνιος, 2009 )
- ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΕΛΛΗΝΟΑΛΒΑΝΙΚΟ ΚΟΛΕΓΙΟ ΤΙΡΑΝΩΝ ( 23 Ιούνιος, 2010 )
- ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΡΣΑΚΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΑΤΡΩΝ ( 15 Οκτώβριος, 2009 )
- (117) Σχολή αρχιτεκτονικής στην Πάτρα ( 23 Ιούλιος, 2010 )
- (119) Εδαφικές συναρμογές, η τοπιογραφία της οικειοποίησης ( 11 Αύγουστος, 2010 )
- (236) Εκπαίδευση για την παραγωγή_ Σχολή Μηχανικών Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Ιερά Οδό. ( 08 Απρίλιος, 2011 )
- (154) Πρότυπη Eκπαιδευτική Mονάδα Γυμνασίου - Λυκείου στη ΖΕΠ Κοζάνης ( 31 Ιανουάριος, 2011 )
- (168) Σχολικό Συγκρότημα στο Βόλο ( 14 Φεβρουάριος, 2011 )
- (186) Φοιτητική Εστία στο λόφο Σικελίας ( 02 Μάρτιος, 2011 )
- (189) Πειραματικό εκπαιδευτικό συγκρότημα στους Ταγαράδες Θεσσαλονίκης ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- Συγκρότημα της πολυτεχνικής σχολής του πανεπιστημίου Κύπρου ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- (206) Ολοήμερο Βιοκλιματικό Σχολείο στη Βουλιαγμένη ( 14 Μάρτιος, 2011 )
- (226) Σχολείο και κοινωνικό κέντρο για τα παιδιά του δρόμου του Κατμαντού ( 01 Απρίλιος, 2011 )
- (259) Μοντεσσοριανό δημοτικό σχολείο και ρυθμιστική μελέτη, κοντά σε ζώνη υδατορέματος ( 02 Μάιος, 2011 )
- Χώροι ανεξαρτησίας – Hazelwood School Glasgow ( 30 Απρίλιος, 2011 )
- Tellus Nursery School ( 29 Δεκέμβριος, 2013 )
- Pio Baroja Nursery, μαθαίνοντας μέσα από το παιχνίδι ( 07 Ιούνιος, 2014 )
- Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ανάπλασης Λανιτείων Εκπαιδευτηρίων Λεμεσού ( 14 Φεβρουάριος, 2012 )
- (155.11) Σχολικό κέντρο στην περιοχή των αμπελοκήπων (Γυμνάσιο – Λύκειο) ( 20 Μάρτιος, 2012 )
- (164.11) Ανάπλαση μονάδας παρασκευής σκυροδέματος ( 05 Απρίλιος, 2012 )
- Primary school ZV Zavelput ( 14 Απρίλιος, 2012 )
- (175.11) Νέα αρχιτεκτονική σχολή Πατρών ( 26 Απρίλιος, 2012 )
- (193.11) Πολυλειτουργικό κέντρο και Διαπολιτισμικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη ( 30 Μάιος, 2012 )
- Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το καινοτόμο, βιοκλιματικό σχολείο ευρωπαϊκής παιδείας στο Ηράκλειο Κρήτης ( 03 Φεβρουάριος, 2013 )
- (161.12) Nest and flight ( 18 Απρίλιος, 2013 )
- Η παράμετρος του ορίου στην αρχιτεκτονική προσχολικής ηλικίας ( 31 Μάιος, 2013 )
- Dance and Music Art Center [DaMAC] στην πλατεία Κλαυθμώνος ( 07 Ιούλιος, 2013 )
- Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και Λύκειο στην περιοχή του Γηροκομείου Αθηνών ( 20 Σεπτέμβριος, 2013 )
- (128.13) Εργαστήρι Κινηματογραφικών Σπουδών στη Δράμα ( 28 Ιανουάριος, 2014 )
- 153.13 Πληροφοριακά Κοινά Πάτρας ( 09 Απρίλιος, 2014 )
- Νηπιαγωγείο Γερμανικής Σχολής Αθηνών ( 15 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Προς ένα κοινωνικό σχολείο ( 11 Νοέμβριος, 2014 )
- 165.14 Λανίτειον Ελληνικόν Γυμνάσιον ( 16 Μάρτιος, 2015 )
- 170.14 Μάθημα...μετά μουσικής ( 25 Μάρτιος, 2015 )