ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2013
01 Ιούνιος, 2014
180.13 Κέντρο ενάλιων αρχαιοτήτων στη Χίο
Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στη δημιουργία ενός κέντρου εναλίων αρχαιοτήτων στη Χίο, που θα περιλαμβάνει χώρους έκθεσης, έρευνας καθώς και μικρό καταδυτικό κέντρο.
Φοιτητική ομάδα: Άρτεμις Πεφάνη, Θεόδωρος Πουλάκος
Επιβλέπων καθηγητής: Τ. Παπαϊωάννου
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο: Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία παρουσίασης: 13 Μαρτίου 2013
Η υποβρύχια αρχαιολογική έρευνα ασχολείται με τη μελέτη και ανασκαφή καταποντισμένων κτιριακών λειψάνων και ναυαγίων. Η σημασία της έγκειται στο γεγονός ότι τα ενάλια ευρήματα είναι συχνά καλύτερα διατηρημένα από τα χερσαία, λόγω της παραμονής τους στο υγρό περιβάλλον και της προστασίας τους από την ανθρώπινη παρέμβαση.
Σύμφωνα με την έννοια της προστασίας του μνημείου in situ, που θεσμοθετείται με το άρθρο 7 του Χάρτη της Βενετίας το 1964, ενθαρρύνεται η παραμονή των εναλίων ευρημάτων στο βυθό -με εξαίρεση δειγματοληπτική ανέλκυση για αρχαιολογική μελέτη- και η δημιουργία υποβρύχιου αρχαιολογικού πάρκου ώστε οι επισκέπτες να καταδύονται και, με τη συνοδεία κάποιου οδηγού, να θαυμάζουν τα ευρήματα στον τόπο που βρέθηκαν και συντηρούνται φυσικά μέχρι τώρα.
Η θαλάσσια περιοχή της Χίου παρουσιάζει πληθώρα εναλίων αρχαιολογικών θέσεων λόγω της ναυτικής παράδοσης του νησιού και λόγω της γεωγραφικής της θέσης ως σταυροδρόμι θαλάσσιων εμπορικών δρόμων της αρχαιότητας. Επομένως, η δημιουργία του κέντρου εναλίων αρχαιοτήτων ενθαρρύνει την παραμονή των εναλίων ευρημάτων στον τόπο τους και ενισχύει το ναυτικό χαρακτήρα του νησιού.
Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΕΛΕΤΗΣ
Η περιοχή μελέτης βρίσκεται στο Θόλο, ένα φυσικό προστατευμένο κόλπο, χωρίς οικιστική παρουσία, 12.3 χιλιόμετρα βόρεια της πόλης της Χίου. Από τα αρχαία χρόνια, ο θαλάσσιος χώρος του Θόλου χρησιμοποιείται ως αγκυροβόλιο, ενώ η παρουσία ενός παλαιού καρνάγιου ενισχύει τη μνήμη της ναυτικής δραστηριότητας στο χώρο.
Με το πέρασμα του χρόνου, το παραδοσιακό καρνάγιο περιόρισε τις δραστηριότητές του και, στη σημερινή κατάσταση, ένα άτυπο πάρκινγκ σκαφών, που λειτουργεί σε συνδυασμό με επισκευές σκαφών, και ένα παράνομο ιχθυοτροφείο έχουν καταλάβει την έκταση του κόλπου, υποβαθμίζοντας το τοπίο. Η ανάγκη για περισσότερο χώρο οδήγησε τους χρήστες να σκάψουν ένα μέρος του βουνού, παράλληλα με την ακτογραμμή, και να αποθέσουν το χώμα στη θάλασσα, για να δημιουργήσουν μία φαρδύτερη επίπεδη παράκτια ζώνη. Κατά συνέπεια, η αλλοίωση του τοπίου στην υφιστάμενη κατάστασή του είναι έντονη, ενώ τόσο ο βράχος όσο και η ακτογραμμή έχουν υποστεί μία βίαιη παρέμβαση.
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΤΟΠΙΟΥ
η ακτογραμμή_
Στόχος της επέμβασης είναι η αποκατάσταση του υπάρχοντος τοπίου. Πρώτη χειρονομία αποτελεί η αφαίρεση του ανώτερου στρώματος του πρόσθετου χώματος από τη παράκτια ζώνη, με σκοπό την επαναφορά της φυσικής προυπάρχουσας ακτογραμμής. Η υδάτινη ζώνη μικρού βάθους που προκύπτει εξυπηρετεί ως χώρος πρώτων βοηθειών για τα ευρήματα που ανασύρονται από το βυθό και ως χώρος εκθέσεων σύγχρονης τέχνης. Η διαμόρφωση της περιοχής αυτής ολοκληρώνεται με τρία μεγάλα σκαλοπάτια που επιτρέπουν τη στάση των επισκεπτών πάνω στο όριο της ακτογραμμής και την ενατένιση της θάλασσας.
ο βράχος_
Βασικές συνθετικές κινήσεις αποτελούν η τοποθέτηση ενός κτιρίου - φόντου πάνω στο πληγωμένο μέτωπο του βουνού, και σαν συνέχεια αυτού, και η τοποθέτηση ενός κατακόρυφου στοιχείου στη θάλασσα, ως σημείου αναφοράς του κέντρου και σαν ένδειξη της σχέσης του με τη θάλασσα.
ΣΥΝΘΕΤΙΚΈΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΨΗ
Σε επίπεδο κάτοψης, η οριοθέτηση του βουνού με αναλημματικό τοίχο διαμορφώνει το τελείωμα του βράχου και συνάμα περιγράφει και τονίζει τις γραμμές του τοπίου. Μία εσοχή δημιουργεί έναν κάθετο άξονα που θα συσχετίσει και θα συνδέσει το βουνό με τη θάλασσα. Ο άξονας εκφράζεται ως μία μεταλλική γέφυρα και ενώνει το κτίριο-βουνό με την κατακόρυφη ελαφριά μεταλλική κατασκευή στη θάλασσα. Επίσης, διαχωρίζει λειτουργικά το κτίριο στο χώρο του μουσείου και το χώρο των εργαστηρίων. Το στοιχείο που τοποθετείται στη θάλασσα αποτελεί το καταδυτικό κέντρο και υψώνεται με σκοπό να δηλώνει τη παρουσία του κέντρου από στεριά και θάλασσα.
ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΤΟΜΗ
Σε επίπεδο τομής, ο αναλημματικός τοίχος ακολουθεί ξανά τη γραμμή του τοπίου. Ξεκινάει κοντά στο έδαφος, ανεβαίνει και στη συνέχεια σβήνει και πάλι. Η κίνηση αυτή του τοίχου υποδηλώνει μία εναλλακτική δυνατότητα υπαίθριας πορείας πάνω στο κτίριο, στη γέφυρα και τον πύργο του καταδυτικού κέντρου. Σε πρώτο πλάνο τοποθετούνται δύο ακόμη τοίχοι που διαμορφώνουν την όψη-φόντο του κτιρίου στο βράχο, σαν ένας ενιαίος τοίχος που χωρίστηκε για να διαμορφώσει την είσοδο.
ΤΟ ΦΩΣ
Στο εσωτερικό ακολουθείται μια διαδρομή σταδιακής ανάδυσης που οδηγεί από το σκοτάδι και τους υπόσκαφους χώρους προς το φως και την οροφή του μουσείου. Το φως στο εσωτερικό μπαίνει κατά κανόνα από επάνω, προσομοιάζοντας στην ατμόσφαιρα του βυθού, και κατευθύνει τον επισκέπτη διαδοχικά από τον ένα χώρο στον επόμενο.
Η ΠΡΟΣΒΑΣΗ
Η πρόσβαση πραγματοποιείται από το ανώτερο επίπεδο του δρόμου, φανερώνοντας στον επισκέπτη πρώτα την πέμπτη όψη του κτιρίου. Η όψη αυτή αποτελεί τη μοναδική έκφραση των υπόσκαφων χώρων του μουσείου προς τα έξω. Στο επίπεδο της θάλασσας, το συμπαγές φυσικό-τεχνητό όριο του βουνού που συνεχίζει ως κτίριο φόντο, στρέφει το βλέμμα του περιπατητή προς τη θάλασσα και εξασφαλίζει έναν υπαίθριο περίπατο δίπλα στο νερό, αφήνοντάς τον να αντιληφθεί το τοπίο χωρίς διακοπή.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Τα αδιέξοδα της αρχιτεκτονικής και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 10 Αύγουστος, 2007 )
- DESTROY below the ACROPOLIS - VIDEO ( 13 Νοέμβριος, 2007 )
- Μεγάλες Προσδοκίες ( 05 Ιανουάριος, 2007 )
- Κτίριο επί της οδού Διον. Αρεοπαγίτου απειλείται ( 09 Ιούλιος, 2007 )
- Δεν πήρε θέση για τις πολυκατοικίες ( 12 Οκτώβριος, 2007 )
- Το αμοντάριστο μουσείο ( 21 Ιανουάριος, 2008 )
- Δ. Αρεοπαγίτου 2008. Ομιλίες στη Θεσσαλονίκη ( 10 Νοέμβριος, 2008 )
- Σάπιο είναι παιδί μου.. ( 26 Απρίλιος, 2009 )
- «Δ. Αρεοπαγίτου 2008». Έκθεση συμμετοχών στο Ζάππειο Μέγαρο. ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Επιστολή του Πολυτεχνείου Κρήτης προς τον Υπουργό Πολιτισμού. ( 13 Ιούνιος, 2009 )
- Το ΣτΕ διέσωσε το ένα από τα δύο κτίρια κοντά στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 13 Ιούλιος, 2009 )
- Το περιεχόμενο της στήλης «Διάλογοι» & Τρόποι συμμετοχής ( 01 Ιούνιος, 2008 )
- Η στήλη «Διάλογοι» ξεκινούν μία νέα ενότητα με θέμα: Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 21 Ιούνιος, 2008 )
- «Να τα αποδεχθούμε ως έχουν» ( 26 Ιούλιος, 2008 )
- «Το διατηρητέο αστικό μέτωπο» ( 27 Αύγουστος, 2008 )
- «Άβε Καίσαρ» ( 27 Σεπτέμβριος, 2008 )
- «Καφετέρια Τσουμί» ( 26 Οκτώβριος, 2008 )
- «Το δίλημμα της κατεδάφισης: Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΤΗΣ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ» ( 26 Νοέμβριος, 2008 )
- «Ρέκβιεμ για δύο κτήρια» ( 26 Δεκέμβριος, 2008 )
- Το ταλέντο του αρχιτέκτονα και η ιδιοτέλεια του εντολέα. ( 26 Ιανουάριος, 2009 )
- Σκέψεις για το νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 23 Μάρτιος, 2009 )
- Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία. ( 23 Απρίλιος, 2009 )
- Η «ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ 1930 ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΚΑΛΟ» ( 20 Μάιος, 2009 )
- 4 παρεμβάσεις αρχιτεκτόνων για το θέμα της Δ. Αρεοπαγίτου. ( 24 Ιούνιος, 2009 )
- Αρχιτεκτονικός Κανιβαλισμός στην Αθήνα ( 23 Ιούλιος, 2009 )
- Το νέο μουσείο της Ακρόπολης: Μια αταίριαστη σχέση ( 23 Αύγουστος, 2009 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ο θρίαμβος της σοφιστείας ( 21 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Η χύτρα που θέλει να εξοβελίσει την κοπέλα για να συνομιλήσει με την θεά. ( 18 Οκτώβριος, 2009 )
- Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 24 Ιανουάριος, 2010 )
- Ο αρχιτέκτονας Bernard Tschumi ( 04 Οκτώβριος, 2007 )
- Aρχιτεκτονικός διαγωνισμός : Δ. Αρεοπαγίτου 2008-2009 ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- 'ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2008' ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- Βιβλίο: Διαγωνισμός Ανάπλασης όψεων Δ. Αεροπαγίτου 2008. ( 25 Ιούλιος, 2011 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Α' παρουσίαση) ( 04 Ιανουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Β παρουσίαση) ( 04 Φεβρουάριος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 06 Ιανουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Δ παρουσίαση) ( 08 Σεπτέμβριος, 2013 )
- (129.12) Περί ιχθύων ( 14 Φεβρουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Γ παρουσίαση) ( 10 Απρίλιος, 2013 )
- ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΥΡΕΜΕΝΟΣ."Μια αρχιτεκτονική διαδρομή από το Παρίσι στα Γιάννενα" ( 01 Απρίλιος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (E παρουσίαση) ( 07 Οκτώβριος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 18 Ιανουάριος, 2014 )
- (117.13) Ανασχεδιασμός του υπάρχοντος κτιρίου αποθήκευσης σιτηρών (silo) του Πειραιά σε μουσείο ενάλιων αρχαιοτήτων ( 16 Δεκέμβριος, 2013 )
- (121.13) Αρχαιολογικό μουσείο Aρχαίας Μεσσήνης και διαμορφώσεις στον αρχαιολογικό χώρο ( 08 Ιανουάριος, 2014 )
- (151.13) Eπαναπροσδιορίζοντας τα απομεινάρια ( 05 Απρίλιος, 2014 )
- (123.13) Αναγνώσεις πεδίου ( 13 Ιανουάριος, 2014 )
- (125.13) Σημείο συνάντησης μνήμης και θεάτρου ( 20 Ιανουάριος, 2014 )
- (126.13) Κατάδυση στην Αλόννησο ( 23 Ιανουάριος, 2014 )
- (132.13) Ανάπλαση, Αποκατάσταση Ανενεργού Λατομείου με χωροθέτηση χρήσεων Τουρισμού, Αναψυχής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ( 10 Φεβρουάριος, 2014 )
- (137.13) Πολιτιστικό κέντρο Γλυφάδας ( 23 Φεβρουάριος, 2014 )
- Ανακαίνιση του ιστορικού Grand Palais στο Παρίσι από τους LAN ( 22 Νοέμβριος, 2016 )
- (147.13) Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Κέντρο Πολιτισμού στη λίμνη Καϊάφα ( 21 Μάρτιος, 2014 )
- (150.13) Κέντρο πολιτισμού και καλλιτεχνικής δράσης στον Αυλώνα ( 29 Μάρτιος, 2014 )
- (101.14) Subterranea. Πάρκο Μνήμης στο κέντρο της Αθήνας ( 03 Απρίλιος, 2014 )
- 157.13 Μουσείο του Οδοντωτού στο φαράγγι του Βουραϊκού ( 18 Απρίλιος, 2014 )
- Πράσινες πολιτιστικές διαδρομές ( 15 Απρίλιος, 2014 )
- 189.13 Μουσείο νεοελληνικής αρχιτεκτονικής στο Μέτς ( 23 Ιούνιος, 2014 )
- BACAM ( 06 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Η έννοια της περιπλάνησης στους σύγχρονους μουσειακούς χώρους ( 07 Νοέμβριος, 2014 )
- 116.14 Αρχαιολογικό μουσείο στην Αστυπάλαια ( 03 Νοέμβριος, 2014 )
- Δημοτικό Μουσείο «Θάλασσα» στην Αγία Νάπα ( 13 Ιανουάριος, 2015 )
- 140.14 Νέο Αρχαιολογικό Μουσείo Δήλου ( 11 Φεβρουάριος, 2015 )
- 141.14 Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αρχαία Μεσσήνη ( 12 Φεβρουάριος, 2015 )
- 143.14 Νέο αρχαιολογικό και ψηφιακό μουσείο στην Αρχαία Ολυμπία ( 17 Φεβρουάριος, 2015 )
- 149.14 Πολυχώρος τέχνης στην Πλατεία Τελωνείου στα Παλαιά Βόλου ( 24 Φεβρουάριος, 2015 )
- 153.14 Μουσείο διπλωματικών Αρχιτεκτονικής Σχολής ( 02 Μάρτιος, 2015 )
- 190.14 Μουσείο Φάρων στην Άνδρο ( 22 Απρίλιος, 2015 )
- 159.14 Αναζήτηση δημόσιου χώρου στο κέντρο της Αθήνας ( 10 Μάρτιος, 2015 )
- 185.14 Αρχαιολογικό Μουσείο για την Ακαδημία Πλάτωνος ( 14 Απρίλιος, 2015 )
- Μουσείο Palazzo di Lorenzo στην Σικελία ( 15 Μάιος, 2015 )
- 204.14 Φάρος. Πλησίασμα στο φως ( 13 Μάιος, 2015 )
- 215.14 Κέντρο Αρχαιολογικών Ερευνών. Άνδρος ( 28 Μάιος, 2015 )
- 218.14 The Floating Museum ( 03 Ιούνιος, 2015 )
- 221.14 Μουσείο περιβάλλοντος και εισαγωγής στο ορυχείο ( 06 Ιούνιος, 2015 )
- Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου ( 19 Ιούλιος, 2015 )
- Αρχαιολογικό Μουσείο Ελεύθερνας ( 01 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Μουσείο Ακρόπολης: Στα 25 καλύτερα Μουσεία του κόσμου ( 18 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Η αρχιτεκτονική του Μουσείου Μαστίχας ( 01 Μάρτιος, 2017 )
- Νέο Αρχαιολογικό - Θεματικό Μουσείο Πειραιά ( 03 Μάιος, 2017 )
- Διεθνής Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για το Νέο Κυπριακό Μουσείο ( 06 Ιούνιος, 2017 )