ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2013
Φοιτήτρια: Τσακανίκα Ιωάννα
Επιβλέπουσα καθηγήτρια: Αλεξοπούλου Αλεξάνδρα
Α.Π.Θ. Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία παρουσίασης: Σεπτέμβριος 2013
Η ευρυματική διάχυση των μικρής κλίμακας δραστηριοτήτων του φεστιβάλ στο χώρο (στην πλατεία, προαύλια εκκλησιών, κατοικίες, καφενεία, κ.α.) ενισχύει την έννοια της συμβίωσης αλλά και γεννά νέες κοινωνικές και χωρικές σχέσεις. Αντικείμενο διερεύνησης της διπλωματικής μου γίνεται, αυτή η ιδιαίτερη σχέση του φεστιβάλ με τον τόπο, και ως εκ τούτου και ο ίδιος ο τόπος αλλά και η προβληματική που γεννά ο διατοπικός χαρακτήρας του φεστιβάλ.
Το μουσικό χωριό είναι μία καλλιτεχνική διοργάνωση (250 συμμετέχοντες και καθηγητές σε κάθε περίοδο) που αναβιώνει για 15 μέρες κάθε Αύγουστο στον παραδοσιακό οικισμό του Αγίου Λαυρεντίου Πηλίου, με στόχο την υλοποίηση εργαστηρίων με ένα εύρος θεματικών (μουσικοπαιδαγωγικά, χορός- performing arts, μουσική τεχνολογία-παραγωγή, μουσικό θέατρο, σύγχρονη-αυτοσχεδιαζόμενη μουσική, ήχος- ανθρώπινη φωνή, κ.α.), τη σύνθεση μουσικών έργων, συναυλιών, προβολών, παραστάσεων (με διατοπικό ενδιαφέρον) και κυρίως τη δημιουργική συμβίωση μεταξύ καλλιτεχνών, μουσικόφιλων και ανθρώπων του χωριού. Αποτελεί όμως ταυτόχρονα και μία εκπαιδευτική κοινότητα ανοιχτή σε ένα δίκτυο καλλιτεχνών σε όλο το κόσμο.
Ο παραδοσιακός οικισμός του Αγίου Λαυρεντίου έχει δική του αυτόνομη και πλήρη ζωή (400 μόνιμοι κάτοικοι), ενώ το ιδιαίτερο της φυσιογνωμίας του διατηρείται χωρίς τουριστικά ξεχειλίσματα. Ο οικισμός εξελίσσεται σε αμφιθεατρική διάταξη με πυρήνα την κεντρική πλατεία. Χαρακτηριστική είναι η παρουσία του νερού (πηγές, ρυάκια στα κελντερίμια), η αυτοφυής βλάστηση, το έντονο του αναγλύφου, αλλά και η ύπαρξη αρχέγονων και παραδοσιακών κατασκευών. Στοιχεία λοιπόν, που προσφέρουν ενδιαφέρουσες χωρικές ποιότητες και μορφολογίες.
Η αυθόρμητη οικειοποίηση και επανανοηματοδότηση του χώρου συνθέτουν το ''imagetrack'' του φεστιβάλ. Η περιπλάνηση στο χώρο μπορεί όμως να περιγραφεί και ως μια ατέρμονη διαδικασία μιας απουσίας. Η δημιουργία ενός πυρήνα, μίας μόνιμης εγκατάστασης που να έχει υποστηρικτικό ρόλο στις υπάρχουσες συνθήκες απαντά στις πιο εξειδικευμένες ανάγκες του φεστιβάλ (όπως προέκυψαν και μέσα από ερωτηματολόγια) αλλά και στις προθέσεις των διοργανωτών για μία συνεχή παρουσία στον χώρο.
Λαμβάνοντας υπόψη τη λειτουργία και την υπάρχουσα ιδιοσυγκασία του οικισμού επιλέγεται η περιοχή του ρέματος μέχρι και το κάτω επίπεδο της κεντρικής πλατείας που βρίσκεται σε άμεση σχέση με αυτή. Εντός της εντοπίζεται ένας εγκαταλελειμμένος νερόμυλος με το βοηθητικό του κτίσμα. Η περιοχή αυτή δύναται να στηρίξει το δίπολο εσωστρέφειας- εξωστρέφειας του φεστιβάλ (έντονη βλάστηση και ανάγλυφο στο άνω τμήμα, πλάτωμα στο κάτω). Η επιλογή αυτή, γίνεται και ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό της σχέσης του ρέματος με τον οικισμό (τα υπάρχοντα ρέματα δεν είναι βατά και άμεσα αντιληπτά).
Σημαντικά στοιχεία που ορίζουν τη σύνθεση είναι το μορφοποιητικό του έντονου αναγλύφου και ο χαρακτήρας των υπάρχοντων δομών. Βασικές προθέσεις αποτελούν η ενεργοποίηση τμημάτων της πλατείας (δημιουργία ροών κίνησης, φωτός), η ανάδειξη του ρέματος, η διαχείρηση των υπάρχοντων κτιριακών δομών και η δημιουργία κυκλικών διαδρομών που επιτρέπουν την περιπλάνηση αλλά και την άμεση πρόσβαση , που εν τέλει οδηγούν και στην ενοποίηση του όλου της επέμβασης.
Με βάση τα τρία επίπεδα λειτουργίας του φεστιβάλ, "δραση-συμβίωση-μνήμη" ορίζεται και το περιεχόμενο της επέμβασης:
Πράξη Ι_ αποθήκη
Το βοηθητικό κτίσμα διατηρείται ως εκθεσιακός χώρος στον όροφο με μία προσθήκη (στο παράχωμα που ήδη υπήρχε) για την εγκατάσταση του ψηφιακού αρχείου. Η προσθήκη λειτουργεί και ως πύλη, φίλτρο στον κυρίως χώρο. Το ισόγειο της αποθήκης λειτουργεί ξεχωριστά ως καφέ σε πιο άμεση σχέση με τον υπαίθριο χώρο.
Πράξη ΙΙ_ μύλος
Τα χαλάσματα του μύλου συντηρούνται, η ρόδα τίθεται σε λειτουργία (η κίνηση της ρόδας μπορεί να λειτουργεί ηχομονωτικά ή και να αποτελέσει αφορμή για δρώμενα). Μία μεταλλική κατασκεή με προβόλους "εγκιβωτίζεται"εντός του ώστε το εσωτερικό του να διαμορφώνεται σε μικρό χώρο παραστάσεων. Στο κτίσμα που προστίθεται σε άμεση σχέση με αυτόν προσφέρεται για πρόβες, διδασκαλία,κτλ.
Πράξη ΙΙΙ_ ρέμα
Το ρέμα εκτρέπεται με κανάλια από την υπάρχουσα ροή του για την επαναλειτουργία του μύλου αλλά και για την καλύτερη δυνατή διαμόρφωση της ευρύτερης περιοχής. Προβλέπονται χώροι στάσης σε άμεση σχέση με αυτό. Στο επίπεδο της κεντρικής πλατείας, το ρέμα ανοίγεται, ώστε να γίνεται αντιληπτό και προσιτό. Για την διευθέτηση της κίνησης αλλά και την δημιουργία μιας εισόδου προς την περιοχή του ρέματος, δημιουργείται μία κατασκευή που φιλοξενεί ταυτόχρονα την γραμματειακή υποστήριξη του φεστιβάλ.
Πράξη IV_ξενώνας
Το νέο κτίριο της πρότασης ακολουθεί το μορφοποιητικό του αναγλύφου. Ο σχεδιασμός του οργανώνεται με ράμπες τόσο στο εσωτερικό του όσο και στο εξωτερικό του, ώστε να εξελίσσονται πολλαπλές διαδρομές (ανάλογα με τις προθέσεις του χρήστη) που εντάσσονται πλήρως στις ροές κίνησης του όλου. Οι ράμπες εκτονώνονται σε πλατώματα που μπορούν να φιλοξενήσουν κάποια δράση του φεστιβάλ (π.χ. βατά δώματα). Ο ξενώνας δυναμικότητας 16 ατόμων, πέρα από τους λειτουργικούς χώρους (πχ. συλλογική κουζίνα) εμπεριέχει και χώρους συγκέντρωσης, μαθημάτων και προβών και ένα studio ηχογραφήσεων (στο κάτω επίπεδο). Με τον τρόπο οργάνωσης που ακολουθείται, η ιδιωτικότητα του χώρου "διαβρώνεται" σταδιακά στον κάθετο άξονα με πιο δημόσιο το κάτω επίπεδο όπου δημιουργείται ένας πολυλειτουργικός χώρος που μπορεί να λειτουργήσει και για εκδηλώσεις.
Πράξη V_ κάτω πλατεία
Η κάτω πλατεία ενεργοποιείται με τη ρύθμιση της κίνησης και το άνοιγμα σε σημεία της πλάκας της κεντρικής πλατείας-βεράντας για τον καλύτερο δυνατό φωτισμό. Διαμορφώνεται ο χώρος που διεκδικεί η εκκλησία. Το εγκαταλελειμμένο κτίσμα που προυπήρχε γκρεμίζεται ώστε να διαμορφωθεί ένα ανοιχτό θέατρο που μπορεί να συνδιαλέγεται με όλα τα επίπεδα της κεντρικής πλατείας.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Η πλωτή πλατεία της Γένοβα ( 20 Αύγουστος, 2005 )
- Η προσπελασιμότητα της πόλης, μέσα από τις αστικές πλατείες. ( 04 Απρίλιος, 2008 )
- Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ. ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ( 05 Ιούνιος, 2007 )
- HOTEL MOD05 ( 19 Ιούλιος, 2009 )
- ΑΝ ΗΜΟΥΝ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ …… ( 29 Ιανουάριος, 2010 )
- Πλατεία DOMINO-Αναζητώντας τον υπαίθριο βίο στη σύγχρονη πόλη. ( 11 Σεπτέμβριος, 2007 )
- Invisible hotel ( 14 Ιανουάριος, 2008 )
- Χωροθέτηση και σχεδιασμός ξενοδοχειακής μονάδας 200 κλινών στην Κέα. ( 06 Αύγουστος, 2011 )
- To χάνι της οδού Μαυρομιχάλη στην Ξάνθη:αποκατάσταση και αξιοποίηση ( 26 Φεβρουάριος, 2009 )
- Ανακαίνιση ξενοδοχειακού συγκροτήματος. ( 31 Ιούλιος, 2009 )
- Αρχιτεκτονικοί πειραματισμοί στο δημόσιο χώρο. ( 07 Ιανουάριος, 2009 )
- Σιωπηλές πλατείες (A μέρος) ( 24 Ιούνιος, 2010 )
- Hotel (Lobby & Spa) ( 27 Ιούνιος, 2010 )
- Σιωπηλές πλατείες (Β μέρος) ( 13 Ιούλιος, 2010 )
- Οδοιπορικό στο ξενοδοχείο RADION ( 26 Φεβρουάριος, 2016 )
- Το νερό ως στοιχείο ελέγχου του μικροκλίματος στις πλατείες της Αθήνας ( 24 Σεπτέμβριος, 2011 )
- (126) Η ΑΛΛΗ ΠΟΛΙΣ… ( 05 Οκτώβριος, 2010 )
- (129) Κέντρο Τεχνών στη Λαμία ( 17 Οκτώβριος, 2010 )
- Σκάμμα μνήμης ( 31 Οκτώβριος, 2010 )
- (137) ''In the Crack'' ( 07 Δεκέμβριος, 2010 )
- (145) A4: Εγκοπή, Αναδίπλωση, Σύνδεση ( 09 Ιανουάριος, 2011 )
- Μερικές σκέψεις για το κέντρο της Αθήνας ( 16 Δεκέμβριος, 2010 )
- Περί.. Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ανάπλασης της Πλατείας Θεάτρου ( 19 Δεκέμβριος, 2010 )
- Η πλατεία Θεάτρου αλλάζει πρόσωπο ( 07 Ιανουάριος, 2011 )
- Η Υποχθόνια Πλατεία Ομονοίας έχει και αυτή ψυχή! ( 06 Φεβρουάριος, 2011 )
- (187) Κατοικώντας το τοπίο ( 02 Μάρτιος, 2011 )
- Το νέο φως της φιλοξενίας ( 19 Νοέμβριος, 2016 )
- (214) GREEN Vs GREY 3 κτίρια και 1 πλατεία στο κέντρο της Κατερίνης ( 21 Μάρτιος, 2011 )
- (227) Crescendo creators ( 02 Απρίλιος, 2011 )
- (250) Μουσείο-Πλατεία-Κόμβος Ροών ( 26 Νοέμβριος, 2011 )
- Διαμόρφωση κεντρικής πλατείας Κοζάνης ( 02 Ιούνιος, 2011 )
- Πλατεία «Παραμάνα» ( 04 Ιούλιος, 2011 )
- Madrid RIO ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Διαμόρφωση της κεντρικής πλατείας Νίκης της Κοζάνης ( 23 Ιούλιος, 2011 )
- 24 παγκόσμιο συνεδρίο UIA (πρόσκληση) ( 16 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Ανοικτή Επιστολή. UIA2011Tokyo ( 16 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Ο ρυθμιστικός ρόλος του πεζόδρομου στην κοινωνία ( 15 Οκτώβριος, 2011 )
- Πανευρωπαϊκή διάκριση του αρχιτεκτονικού γραφείου Γιάννη Κίζη και Συνεργάτες,Κ.Κίζη,Ε. Δούγκα,Γ.Πατσαλοσαβή ( 01 Δεκέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ ( 13 Νοέμβριος, 2011 )
- (110.11) “Ξενώνας νεότητας - youth hostel - στο κέντρο της Αθήνας” ( 19 Νοέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ (κ.71117) ( 06 Δεκέμβριος, 2011 )
- (114.11) Σχεδιασμός Μητροπολιτικού Πάρκου στη Θεσσαλονίκη ( 20 Δεκέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ ( 07 Ιανουάριος, 2012 )
- Αρχιτεκτονική τοπίου : Ανακαινίσεις ξενοδοχείων ( 09 Φεβρουάριος, 2012 )
- (139.11) Πλατεία και ακάλυπτοι ( 21 Φεβρουάριος, 2012 )
- (142.11) Τομές Πολιτισμών στον δημόσιο χώρο ( 26 Φεβρουάριος, 2012 )
- Alma hotel ( 15 Οκτώβριος, 2014 )
- (145.11) Επέμβαση ανάπλασης στην κεντρική πλατεία του Σοχού ( 03 Μάρτιος, 2012 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της πλατείας Σχίσματος Ελούντας Κρήτης ( 06 Φεβρουάριος, 2013 )
- (127.12) Gkazi hostel ( 11 Φεβρουάριος, 2013 )
- (165.12) meta Μουσικής ( 26 Απρίλιος, 2013 )
- (167.12) Σπονδυλωτή πλατεία στα Φηρά της Σαντορίνης ( 30 Απρίλιος, 2013 )
- (176.12) Ανασχεδιασμός της Πλατείας Μακεδονομάχων. Σταθμός μετρό ‘Αγία Σοφία’ ( 18 Μάιος, 2013 )
- (183.12) Επόμενος σταθμός Ζωγράφου – πλατεία Γαρδένιας ( 08 Ιούνιος, 2013 )
- Ανάπλαση της κεντρικής πλατείας του Μετσόβου ( 21 Ιούνιος, 2013 )
- (124.13) Οικοτουριστικό θέρετρο - εγκαταστάσεις θαλάσσιου πάρκου στη νήσο "Κέλυφο" στη Χαλκιδική ( 17 Ιανουάριος, 2014 )
- (143.13) Ζώνη κεντρικής αγοράς ( 11 Μάρτιος, 2014 )
- 161.13 Πλατεία Ομονοίας. Σημείο 0 ( 27 Απρίλιος, 2014 )
- 103.14 Tουριστική εγκατάσταση στο Βαρικό Λιτόχωρου ( 23 Μάιος, 2014 )
- 194.13 Φιλοξενώντας στα όρια ( 01 Ιούλιος, 2014 )
- 196.13 Μουσικό χωριό σε 5 πράξεις ( 04 Ιούλιος, 2014 )
- 111.14 Λουτρικές εγκαταστάσεις στο άκρο της Ρόδου ( 12 Οκτώβριος, 2014 )
- Δωμάτια (ξενο)δοχείων: χωρικές ιδιότητες και κατευθύνσεις σχεδιασμού ( 04 Ιανουάριος, 2015 )
- Τύπος και τυπολογία ( 16 Μάρτιος, 2015 )
- 223.14 Αστικό καλλιεργητικό πάρκο στον Βοτανικό ( 09 Ιούνιος, 2015 )
- 104.16 The Laboiko project ( 20 Μάρτιος, 2017 )