ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2013
05 Ιούλιος, 2014
197.13 Ερευνητικό κέντρο
Και μονάδα αποικοδόμησης φυτικών υποπροϊόντων στη λίμνη Δόξα.
Φοιτητές : Κουμούτσος Σταύρος, Μάριος Σαλάτας
Επιβλέπουσα: Σοφία Τσιράκη (επίκουρη καθ. ΕΜΠ, σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών)
Σύμβουλοι: Ηώ Καρύδη (σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ΕΜΠ), Παναγιώτης Τουλιάτος (σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, ΕΜΠ), Γρηγόρης Ιατρού (τμήμα Βιολογίας Παν/μιου Πατρών), Ιορδάνης Χατζηπαυλίδης (Γεωπονική Σχολή Αθηνών)
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία παρουσίασης : 2013
Η σχέση της γεωργικής δραστηριότητας και του τουρισμού προέκυψε ως θεματική της πρότασης μέσα από μια αναλυτική έρευνα της γενικής περιοχής του Εθνικού Πάρκου Χελμού Βουραϊκού - στο οποίο ανήκει η περιοχή - και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της λίμνης Δόξας. Οι εγκαταστάσεις αφενός εξυπηρετούν τις ερευνητικές και παιδαγωγικές δραστηριότητες του Φορέα Διαχείρισης του Πάρκου, αφετέρου αναφέρονται στην εκτετταμένη γεωργική δραστηριότητα της περιοχής ως μια μονάδα παραγωγής οργανικού λιπάσματος.
Η διαλεκτική του κτιρίου με τον τόπο διανοίγει το ρόλο του ως χρηστικό αντικείμενο, ένα κτίριο μηχανή, καθώς οι κάτοικοι σχετίζονται με αυτό μέσω της εργασίας τους.
Ο διπλός ρόλος του κτιρίου το μετατρέπει σε κέντρο τοπικής και υπερτοπικής σημασίας, το οποίο αφορά τον ειδικό τουρισμό αλλά και τον κάτοικο. Οι γεωργοί φασολιών της περιοχής μεταφέρουν εδώ γεωργικά κατάλοιπα τα οποία κομποστοποιούνται και μετατρέπονται σε οργανικό λίπασμα το οποίο παραλαμβάνουν και χρησιμοποιούν στην επόμενη σοδιά.
Η ίδια η λίμνη και το υδροκριτικό σύστημά της αποτέλεσαν μέρος του αρχιτεκτονικού λεξιλογίου που χρησιμοποιεί η σύνθεση. Η "κατεβασιά" στο τοπίο αλλά και η λειτουργική δομή της λίμνης ως φυσικής κοιλότητας που συλλέγει τις υδάτινες απορροές και τις εναποθέσεις ιλύος είναι δυο από τα στοιχεία που μεταγράφει χωρικά η σύνθεση.
Μέσα από ελεύθερες αναπαραστάσεις αλλά και μια πιο ορθολογιστική απεικόνιση του υδροκριτικού συστήματος της λίμνης, η φυσική κοιλότητα που συλλέγει την ύλη γύρω από ένα νοητό κέντρο είναι μέρος της κεντρικής ιδέας.
Η σύνθεση διακρίνεται από τον εμφανή φέροντα οργανισμό ο οποίος κάθε φορά δομεί τους χώρους, ενώ τα στοιχεία πλήρωσης αποτελούνται από υαλοστάσια ή πλήρη πανέλα, όπου κρίνεται αναγκαίο (πχ. σε χώρους υγιεινής), και ξύλινες πληρώσεις. Ο φέρον οργανισμός αποτελεί μια σύμμεικτη κατασκευή από οπλισμένο σκυρόδεμα και ξύλινες κατασκευές σε σύστημα κλωβού.
Στο έδαφος διαμορφώνεται μια ισχυρή, χθόνια βάση από οπλισμένο σκυρόδεμα η οποία περιλαμβάνει τους χώρους της παραγωγής και τα εργαστήρια των ερευνητών. Στην εσωτερική της έξαρση, η βάση αναπτύσσεται σε ένα δακτύλιο στον οποίο στεγάζεται η βιβλιοθήκη.
Πάνω από τη βάση από μπετόν, βρίσκεται η ελαφριά, κινητική ξύλινη κατασκευή η οποία περιλαμβάνει την περιβαλλοντική έκθεση και τη δημόσια γραμμική κίνηση που καταλήγει σε ένα υπαίθριο καθιστικό. Στην κατακόρυφη έξαρσή της διαμορφώνεται ένας "πύργος" ο οποιος αποτελεί την είσοδο του κτιρίου και την κατακόρυφη κίνηση μεταξύ των επιπέδων, ενώ σε ανώτερες στάθμες περιλαμβάνει βοηθητικούς χώρους και την καφετέρια.
Η σύνθεση διαμορφώνει μια αλληλουχία από κινήσεις των χρηστών, οι οποίες οργανώνονται σπειροειδώς γύρω από το ανοικτό αίθριο.
Οι χώροι οργανώνονται σε ακολουθία και διαρκή εναλλαγή του εσωτερικού με το εξωτερικό, καθώς ο επισκέπτης περπατά από τους εκθεσιακούς χώρους προς την παραγωγή. Οι ροές των ανθρώπων διαπλέκονται μέσα από μια σπειροειδή εκτόνωση η οποία τους οδηγεί προς τον βοτανικό κήπο μπροστά από το κτίριο και στη συνέχεια προς τη λίμνη. Ο επισκέπτης κατεβαίνει στη στάθμη του εδάφους και kαθώς εξέρχεται από το αίθριο περνά μέσα από μια κατασκευή από συρματοκιβώτια στην οποία αποθηκεύονται τα τσουβάλια του λιπάσματος. Με αυτό το φιλτράρισμα της κίνησης ολοκληρώνεται μια παιδαγωγική διαδρομή η οποία καταλήγει και ολοκληρώνεται στο φυσικό τοπίο.
Η τυπολογία του κτιρίου αντλείται από το μοναστηριακό πρότυπο από το οποίο σύμφωνα με τη φουκαλτιανή γενεαλογία πηγάζει το εργαστηριακό πρότυπο.
Μέσα στην παραδοσιακά γραφική "Αρκαδική Φύση", το τοπίο εντάσσεται προγραμματικά στο περιεχόμενο της σύνθεσης. Το έδαφος αφήνεται να εισέλθει στο εσωτερικό ως βοτανικός κήπος που αποτελεί το τρίτο μέρος της έκθεσης (μετά την περιβαλλοντική και την έκθεση της παραγωγής).
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.