ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
2009-10
31 Ιανουάριος, 2011
(154) Πρότυπη Eκπαιδευτική Mονάδα Γυμνασίου - Λυκείου στη ΖΕΠ Κοζάνης
Βασική επιδίωξη αποτέλεσε η σύνθεση ενός εκπαιδευτηρίου υψηλών προδιαγραφών, ενταγμένο στο τοπίο της περιοχής και σε αρμονική συνύπαρξη με αυτό.
Φοιτήτρια: Παλασίδου Ελένη
Επιβλέπουσα καθηγήτρια: Μάνου - Ανδρεάδη Ανδρονίκη, καθηγήτρια ΑΠΘ
Σχολή: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή - Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία Παρουσίασης εργασίας: 01 Οκτωβρίου 2010
Αντικείμενο σχεδιασμού
Στην εξαιρετικά προνομιούχα περιοχή της ΖΕΠ διαμορφώνεται ένας μικρόκοσμος για τα νεότερα μέλη της τοπικής κοινωνίας, ένας χώρος παροχής πολύπλευρης παιδείας, αναψυχής, κοινωνικοποίησης και μόρφωσης, ένα εκπαιδευτικό κτίριο που θα ανταποκρίνεται στα δεδομένα και τις επιταγές της σύγχρονης κοινωνίας. Βασική επιδίωξη αποτέλεσε η σύνθεση ενός εκπαιδευτηρίου υψηλών προδιαγραφών, ενταγμένο στο τοπίο της περιοχής και σε αρμονική συνύπαρξη με αυτό. Ένα ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον παροχής γνώσης και ευρύτερης παιδείας, δημιουργικότητας και γενικότερης καλλιέργειας. Ένα σύγχρονο έργο αντίστοιχο του πρότυπου οικισμού για τον οποίο προορίζεται, με λιτή αισθητική, απαλλαγμένο από πολλά στολίδια και στοιχειά πρόσκαιρου εντυπωσιασμού, με διαχρονική παρουσία. Κυρίαρχη συνθετική αρχή του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού αποτέλεσε η συγκρότηση ενός συνόλου το οποίο παρά την μορφολογική του αυτοτέλεια, βρίσκεται σε μια διαλεκτική σχέση με το άμεσο περιβάλλον του.
Περιγραφή σύνθεσης
Το κτίριο διατάσσεται παράλληλα με τις υψομετρικές καμπύλες του εδάφους, στο βαθμό που αυτό κρίνεται σκόπιμο και εφικτό, ώστε να επιτευχθεί ο βέλτιστος δυνατός προσανατολισμός. Η όλη σύνθεση στοχεύει μέσα από μια «άτακτη» τάξη σε μια διαρκή κίνηση, εγρήγορση και ζωντάνια ανάλογη με αυτή των χρηστών για τους οποίους προορίζεται, απαλλαγμένη από τη στατικότητα της συμμετρίας, με μια ροϊκότητα και συνέχεια στις επιφάνειες και τις κινήσεις.
Κυρίαρχη ιδέα του λειτουργικού αρχιτεκτονικού σχεδιασμού ήταν η δημιουργία ενός βασικού τεθλασμένου άξονα, εκατέρωθεν του οποίου χωροθετήθηκαν οι αίθουσες, τα εργαστήρια και γενικά όλοι οι προβλεπόμενοι χώροι. Αυτός ο άξονας αποτελεί το βασικό χώρο κυκλοφορίας, χωρίζοντας και ταυτόχρονα συνδέοντας τους χώρους. Ο τεθλασμένος όγκος που δημιουργείται συνιστά τη ραχοκοκαλιά του κυρίως όγκου του κτιρίου, αποτελεί το συνδετικό στοιχείο της σύνθεσης και ανταποκρίνεται αφαιρετικά στο επίμηκες σχήμα του οικοδομικού τετραγώνου, δημιουργώντας και περιβάλλοντας ένα κεντρικό αίθριο. Έτσι το κτίριο παίρνει τη μορφή μαιάνδρου που διατρέχει το οικοδομικό τετράγωνο προσαρμοζόμενο σε αυτό.
Ο κοινωνικός χαρακτήρας του εκπαιδευτηρίου αντανακλάται στις εγκαταστάσεις που διαθέτει, οι οποίες απευθύνονται σε ολόκληρη την τοπική κοινότητα, όπως η βιβλιοθήκη, το γυμναστήριο και η αυτόνομη αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, με δυνατότητα ανεξάρτητης λειτουργίας τις ώρες που το εκπαιδευτήριο δε λειτουργεί.
Τα κυριότερα χαρακτηριστικά μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:
• Αξιοποίηση και αρμονική ένταξη του συγκροτήματος στο φυσικό περιβάλλον,
• Μορφολογική έκφραση της κινητικότητας και του δυναμισμού, κύρια χαρακτηριστικά των χρηστών του αλλά και του εδάφους στο οποίο χωροθετείται, μέσα από τη σύνθεση,
• Εξασφάλιση ευελιξίας και ελευθερίας κίνησης για τους χρήστες
• Διείσδυση του φυσικού περιβάλλοντος και του φυσικού φωτός στο σώμα του κτιρίου, μέσω του αίθριου και μιας ποικιλίας ανοιγμάτων
• Ελαφρότητα κατασκευής, η οποία εκφράζεται με τη χρήση εκτεταμένων γυάλινων επιφανειών και κεκλιμένων επιπέδων
• Βιοκλιματική συμπεριφορά μέσω της χωροθέτησης του κτιρίου αλλά και των επιμέρους χρήσεων και των υλικών του.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Μουσικό σχολείο στην Ακαδημία Πλάτωνος ( 23 Ιούνιος, 2009 )
- ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΕΛΛΗΝΟΑΛΒΑΝΙΚΟ ΚΟΛΕΓΙΟ ΤΙΡΑΝΩΝ ( 23 Ιούνιος, 2010 )
- ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΡΣΑΚΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΑΤΡΩΝ ( 15 Οκτώβριος, 2009 )
- (117) Σχολή αρχιτεκτονικής στην Πάτρα ( 23 Ιούλιος, 2010 )
- (119) Εδαφικές συναρμογές, η τοπιογραφία της οικειοποίησης ( 11 Αύγουστος, 2010 )
- (236) Εκπαίδευση για την παραγωγή_ Σχολή Μηχανικών Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Ιερά Οδό. ( 08 Απρίλιος, 2011 )
- (168) Σχολικό Συγκρότημα στο Βόλο ( 14 Φεβρουάριος, 2011 )
- (186) Φοιτητική Εστία στο λόφο Σικελίας ( 02 Μάρτιος, 2011 )
- (189) Πειραματικό εκπαιδευτικό συγκρότημα στους Ταγαράδες Θεσσαλονίκης ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- Συγκρότημα της πολυτεχνικής σχολής του πανεπιστημίου Κύπρου ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- (206) Ολοήμερο Βιοκλιματικό Σχολείο στη Βουλιαγμένη ( 14 Μάρτιος, 2011 )
- (226) Σχολείο και κοινωνικό κέντρο για τα παιδιά του δρόμου του Κατμαντού ( 01 Απρίλιος, 2011 )
- (259) Μοντεσσοριανό δημοτικό σχολείο και ρυθμιστική μελέτη, κοντά σε ζώνη υδατορέματος ( 02 Μάιος, 2011 )
- Χώροι ανεξαρτησίας – Hazelwood School Glasgow ( 30 Απρίλιος, 2011 )
- Tellus Nursery School ( 29 Δεκέμβριος, 2013 )
- Pio Baroja Nursery, μαθαίνοντας μέσα από το παιχνίδι ( 07 Ιούνιος, 2014 )
- Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ανάπλασης Λανιτείων Εκπαιδευτηρίων Λεμεσού ( 14 Φεβρουάριος, 2012 )
- (155.11) Σχολικό κέντρο στην περιοχή των αμπελοκήπων (Γυμνάσιο – Λύκειο) ( 20 Μάρτιος, 2012 )
- (164.11) Ανάπλαση μονάδας παρασκευής σκυροδέματος ( 05 Απρίλιος, 2012 )
- Primary school ZV Zavelput ( 14 Απρίλιος, 2012 )
- (175.11) Νέα αρχιτεκτονική σχολή Πατρών ( 26 Απρίλιος, 2012 )
- (193.11) Πολυλειτουργικό κέντρο και Διαπολιτισμικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη ( 30 Μάιος, 2012 )
- Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το καινοτόμο, βιοκλιματικό σχολείο ευρωπαϊκής παιδείας στο Ηράκλειο Κρήτης ( 03 Φεβρουάριος, 2013 )
- (161.12) Nest and flight ( 18 Απρίλιος, 2013 )
- Η παράμετρος του ορίου στην αρχιτεκτονική προσχολικής ηλικίας ( 31 Μάιος, 2013 )
- Dance and Music Art Center [DaMAC] στην πλατεία Κλαυθμώνος ( 07 Ιούλιος, 2013 )
- Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και Λύκειο στην περιοχή του Γηροκομείου Αθηνών ( 20 Σεπτέμβριος, 2013 )
- (128.13) Εργαστήρι Κινηματογραφικών Σπουδών στη Δράμα ( 28 Ιανουάριος, 2014 )
- 153.13 Πληροφοριακά Κοινά Πάτρας ( 09 Απρίλιος, 2014 )
- 158.13 Διάσπαρτο σχολείο ( 20 Απρίλιος, 2014 )
- Νηπιαγωγείο Γερμανικής Σχολής Αθηνών ( 15 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Προς ένα κοινωνικό σχολείο ( 11 Νοέμβριος, 2014 )
- 165.14 Λανίτειον Ελληνικόν Γυμνάσιον ( 16 Μάρτιος, 2015 )
- 170.14 Μάθημα...μετά μουσικής ( 25 Μάρτιος, 2015 )