ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
2009-10
02 Μάρτιος, 2011
(186) Φοιτητική Εστία στο λόφο Σικελίας
Πρόταση νέας φοιτητικής εστίας για το Πάντειο πανεπιστήμιο.
Φοιτητική ομάδα: Θεοχάρης Παναγιώτης, Μαυριγιαννάκη Αγγελική
Επιβέποντες: Παπαϊωάννου Τ., Μπελαβίλας Ν.
Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών - Ε.Μ.Π.
Ημερομηνία Παρουσίασης: 03/11/2010
Σύντομη περιγραφή
Η ύπαρξη ενός αστικού κενού πολύ κοντά σε ένα Πανεπιστήμιο, έδωσε την αφορμή για να μελετηθεί ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να σχεδιαστεί και να ενταχθεί ένα φοιτητικό συγκρότημα στον αστικό ιστό και συγκεκριμένα σε μια γειτονιά της Αθήνας με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Ο λόφος Σικελίας είναι μια γειτονιά του δήμου Καλλιθέας με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, καθώς αποτέλεσε για περίπου μισό αιώνα σημείο λατόμευσης. Η πόλη κατά την εξάπλωσή της, εισχώρησε στο αρνητικό του λόφου και σήμερα είναι έντονα αισθητή η συνύπαρξη του αστικού και του- εναπομείναντος -φυσικού τοπίου. Σε αυτή τη γειτονιά, επί της οδού Πάντου και πολύ κοντά στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, βρίσκονται δυο κενά οικοδομικά τετράγωνα και σύμφωνα με μελέτη ανάπλασης της περιοχής, προβλέπεται η χάραξη πεζοδρόμου μεταξύ των δυο τετραγώνων. Στο χώρο αυτό, προτείνεται η ένταξη μιας φοιτητικής εστίας προκειμένου να στεγαστούν οι φοιτητές του Παντείου Πανεπιστημίου. Η ύπαρξη του δημοτικού γηπέδου Καλλιθέας και του κλειστού γυμναστηρίου καθώς και η λειτουργία σχολικών συγκροτημάτων στην περιοχή αποτέλεσαν ενθαρρυντικά στοιχεία για την τεκμηρίωση της πρότασης, διότι επιβεβαιώνουν την άποψη πως η γειτονιά είναι κατάλληλη για να υποδεχθεί χρήσεις που απευθύνονται στη νεανική ζωή αλλά και αντίστροφα πως η προτεινόμενη χρήση είναι κατάλληλη για την περιοχή.
Βασικές επιλογές σχεδίασης ήταν: 1. Η χρήση χαράξεων που να ανταποκρίνονται στον αστικό ιστό 2. Η εκ νέου χάραξη του πεζοδρόμου με στόχο τη σύνδεση του πανεπιστημίου με την εστία και το φυσικό τοπίο του λόφου 3. Το κατέβασμα του πρασίνου από το λόφο και η διάχυση του στον υπαίθριο χώρο του συγκροτήματος. Επίσης, επιθυμία ήταν το συγκρότημα να εκφράζεται σαν μια ενιαία χειρονομία στο χώρο, να δίνει την εντύπωση μιας γραμμής που ξετυλίγεται στην περίμετρο του οικοπέδου. Η γραμμή αυτή εμφανίζεται κεκλιμένη σε όλο το μήκος της, αποκτώντας ένταση στα άκρα και χαμηλώνοντας προς τον πεζόδρομο, προκειμένου να είναι φιλικό το πέρασμα.
Το συγκρότημα οργανώνεται πάνω σε κάναβο και αποτελείται από δυο ενότητες κάτοψης Γ, μια ενότητα προς την πόλη παραλαμβάνει τις κοινόχρηστες λειτουργίες και η δεύτερη προς το λόφο παραλαμβάνει τους κοιτώνες. Μεταξύ των δυο ενοτήτων προκύπτουν δυο αίθρια στα οποία που συνδέονται μέσω του πεζόδρομου. Το κάτω αίθριο μπορεί να λειτουργήσει σαν πλατεία και σε αυτό ανοίγονται το εντευκτήριο και το εστιατόριο του συγκροτήματος. Το πάνω αίθριο έχει το ρόλο αυλής στην οποία ανοίγονται οι κοιτώνες. Προς την αυλή αναπτύσσονται με μορφή όγκων που προεξέχουν από το κτίριο οι κοινόχρηστες λειτουργίες των κοιτώνων, όπως μικρά καθιστικά και αναγνωστήρια. Τα κεντρικά κλιμακοστάσια και το κτίριο της διοίκησης αποτελούν διακριτούς όγκους που εμφανίζονται με τη μορφή πύργων.
Διερευνήθηκε επίσης η κατάλληλη χρήση υλικών και χρωμάτων, ώστε να εκφράζεται ο ρόλος κάθε στοιχείου μέσα στο σύνολο. Οι τοίχοι πλήρωσης, εσωτερικοί και εξωτερικοί, χρωματίζονται με ασβεστοκονιάματα που στη σύστασή τους έχουν χρωματιστά αδρανή, όπως τριμμένο κεραμίδι, ώχρα, σκόνη λουλακί. Οι όγκοι είναι ελαφριάς κατασκευής με μεταλλικό σκελετό και στοιχεία πλήρωσης από ξύλο. Στα σημεία που η κεκλιμένη στέγη δημιουργεί πατάρια, χρησιμοποιήθηκε επίσης το ξύλο ως υλικό πλήρωσης. Όλα τα μπετονένια στοιχεία, φέροντα και μη, εμφανίζονται ανεπίχριστα και εκφράζουν καθαρά στη όψη το σύστημα του κανάβου. Στις αρθρώσεις των Γ επιλέχθηκε ως υλικό ο τσιμεντόλιθος, ο οποίος διαχωρίζεται από το μπετόν με δυο κατακόρυφες τζαμένιες επιφάνειες. Η στέγη είναι ελαφριάς μεταλλικής κατασκευής και ένας φεγγίτης αναπτύσσεται καθ' όλο το μήκος της, δημιουργώντας την αίσθηση ότι έχει αποκολληθεί από το σύνολο και αιωρείται.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Μουσικό σχολείο στην Ακαδημία Πλάτωνος ( 23 Ιούνιος, 2009 )
- ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΕΛΛΗΝΟΑΛΒΑΝΙΚΟ ΚΟΛΕΓΙΟ ΤΙΡΑΝΩΝ ( 23 Ιούνιος, 2010 )
- ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΡΣΑΚΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΑΤΡΩΝ ( 15 Οκτώβριος, 2009 )
- (117) Σχολή αρχιτεκτονικής στην Πάτρα ( 23 Ιούλιος, 2010 )
- (119) Εδαφικές συναρμογές, η τοπιογραφία της οικειοποίησης ( 11 Αύγουστος, 2010 )
- (236) Εκπαίδευση για την παραγωγή_ Σχολή Μηχανικών Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Ιερά Οδό. ( 08 Απρίλιος, 2011 )
- (154) Πρότυπη Eκπαιδευτική Mονάδα Γυμνασίου - Λυκείου στη ΖΕΠ Κοζάνης ( 31 Ιανουάριος, 2011 )
- (168) Σχολικό Συγκρότημα στο Βόλο ( 14 Φεβρουάριος, 2011 )
- (189) Πειραματικό εκπαιδευτικό συγκρότημα στους Ταγαράδες Θεσσαλονίκης ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- Συγκρότημα της πολυτεχνικής σχολής του πανεπιστημίου Κύπρου ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- (206) Ολοήμερο Βιοκλιματικό Σχολείο στη Βουλιαγμένη ( 14 Μάρτιος, 2011 )
- (226) Σχολείο και κοινωνικό κέντρο για τα παιδιά του δρόμου του Κατμαντού ( 01 Απρίλιος, 2011 )
- (259) Μοντεσσοριανό δημοτικό σχολείο και ρυθμιστική μελέτη, κοντά σε ζώνη υδατορέματος ( 02 Μάιος, 2011 )
- Χώροι ανεξαρτησίας – Hazelwood School Glasgow ( 30 Απρίλιος, 2011 )
- Tellus Nursery School ( 29 Δεκέμβριος, 2013 )
- Pio Baroja Nursery, μαθαίνοντας μέσα από το παιχνίδι ( 07 Ιούνιος, 2014 )
- Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ανάπλασης Λανιτείων Εκπαιδευτηρίων Λεμεσού ( 14 Φεβρουάριος, 2012 )
- (155.11) Σχολικό κέντρο στην περιοχή των αμπελοκήπων (Γυμνάσιο – Λύκειο) ( 20 Μάρτιος, 2012 )
- (164.11) Ανάπλαση μονάδας παρασκευής σκυροδέματος ( 05 Απρίλιος, 2012 )
- Primary school ZV Zavelput ( 14 Απρίλιος, 2012 )
- (175.11) Νέα αρχιτεκτονική σχολή Πατρών ( 26 Απρίλιος, 2012 )
- (193.11) Πολυλειτουργικό κέντρο και Διαπολιτισμικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη ( 30 Μάιος, 2012 )
- Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το καινοτόμο, βιοκλιματικό σχολείο ευρωπαϊκής παιδείας στο Ηράκλειο Κρήτης ( 03 Φεβρουάριος, 2013 )
- (161.12) Nest and flight ( 18 Απρίλιος, 2013 )
- Η παράμετρος του ορίου στην αρχιτεκτονική προσχολικής ηλικίας ( 31 Μάιος, 2013 )
- Dance and Music Art Center [DaMAC] στην πλατεία Κλαυθμώνος ( 07 Ιούλιος, 2013 )
- Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και Λύκειο στην περιοχή του Γηροκομείου Αθηνών ( 20 Σεπτέμβριος, 2013 )
- (128.13) Εργαστήρι Κινηματογραφικών Σπουδών στη Δράμα ( 28 Ιανουάριος, 2014 )
- 153.13 Πληροφοριακά Κοινά Πάτρας ( 09 Απρίλιος, 2014 )
- 158.13 Διάσπαρτο σχολείο ( 20 Απρίλιος, 2014 )
- Νηπιαγωγείο Γερμανικής Σχολής Αθηνών ( 15 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Προς ένα κοινωνικό σχολείο ( 11 Νοέμβριος, 2014 )
- 165.14 Λανίτειον Ελληνικόν Γυμνάσιον ( 16 Μάρτιος, 2015 )
- 170.14 Μάθημα...μετά μουσικής ( 25 Μάρτιος, 2015 )