ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
2009-10
03 Μάρτιος, 2011
(189) Πειραματικό εκπαιδευτικό συγκρότημα στους Ταγαράδες Θεσσαλονίκης
Μια σύγχρονη «Κοινότητα Παιδείας».
Φοιτητές: Παπαθανασίου Μαξίμη, Φώτος Ζαχαρίας
Επιβλέποντες: Σ. Ζαφειρόπουλος, Θ. Τόσκα
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ - ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
Ημερομηνία Παρουσίασης: 30/06/2010
Σύντομη περιγραφή
Πρόκειται για μια μαθητική κοινότητα σχεδιασμένη ως μικρογραφία της κοινωνίας. Στόχος ένα οικείο πολυαισθητηριακό περιβάλλον σχηματισμένο με γνώμονα την παιδική κλίμακα. Ο ευαίσθητος αυτός μικρόκοσμος ξεπερνά την αντίληψη του παραδοσιακού σχολείου και καινοτομεί σε διάφορους τομείς (όπως κυκλοφορία, χωροδιάταξη λειτουργιών, ωράρια κα). Η τάξη τώρα αποκτά νέο νόημα ενώ εισάγονται έννοιες δανεισμένες από το σύγχρονο αστικό τοπίο.
Περιγραφή
Η προσπάθειά μας για τη δημιουργία του σχολικού συγκροτήματος επικεντρώνεται στην αναζήτηση μιας σύγχρονης αρχιτεκτονικής η οποία συνδυάζοντας ένα σύνολο κεντρικών και δευτερευόντων αξόνων κυκλοφορίας, πλατειών, υπαιθρίων και ημιυπαιθρίων χώρων, χώρων πρασίνου και παιχνιδιού, πρόκειται να δημιουργήσει ένα μικρόκοσμο, έναν ευαίσθητο δημόσιο σχολικό χώρο με μια δική του εσωτερική ζωή.
Επιλέξαμε να εφαρμόσουμε το σχολικό αυτό μοντέλο στους Ταγαράδες Θεσσαλονίκης, επειδή στην περιοχή αυτή επικρατεί η χαμηλή δόμηση, διατηρείται ακόμη ο χαρακτήρας της γειτονιάς ενώ παράλληλα συναντά κανείς χώρους πρασίνου και άθλησης.
Το σχολικό συγκρότημα έχει τη μορφή μιας «Κοινότητας Παιδείας». Μιας μαθητικής κοινότητας, δηλαδή, που αποτελεί μικρογραφία μιας κοινωνίας και υπερβαίνει τη μονοδιάστατη αντίληψη του «παραδοσιακού» σχολείου.
Διασπάσαμε τους κτιριακούς όγκους σε ισόγεια και διώροφα αυτόνομα κτίσματα, τα οποία σχηματίζουν γειτονιές γύρω από ένα χώρο συνάθροισης και κοινωνικοποίησης της εκάστοτε γειτονιάς, το χώρο της "πλατείας". Τη θέση των διαδρόμων παίρνουν δρόμοι και πλατείες λουσμένες στο φως, με καθιστικά και χώρους πρασίνου.
Δημιουργήσαμε κίνητρα για τους μαθητές μέσω ενός πολυαισθητηριακού περιβάλλοντος με μικρούς οικείους χώρους, με διαφορετικές ποιότητες χώρων και έμφαση στην παιδική κλίμακα, έτσι ώστε η «τάξη» να αποκτήσει νέο νόημα και να έρθει σε επαφή με τη φύση.
Θέσαμε σε εφαρμογή κτιριολογικό πρόγραμμα που χωρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία σε δύο κύκλους, και τις περαιτέρω θεματικές ομάδες του Β' κύκλου σε αυτόνομες «Στέγες» (διαθεματική προσέγγιση), δημιουργώντας παράλληλα γωνιές και χώρους διδασκαλίας διαφορετικών ποιοτήτων.
Ενισχύσαμε το φυσικό φως με τη χρήση μεγάλων ανοιγμάτων και φεγγιτών προσανατολισμένων κυρίως προς το βορά. Δημιουργήσαμε ευνοϊκές συνθήκες για φυσικό αερισμό, ανακύκλωση βρόχινου νερού και προτείναμε την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στοιχείων στα κεκλιμένα δώματα.
Επιχειρήθηκε πλήρης χρωματική μελέτη εσωτερικών και εξωτερικών χώρων μέσω χρωματικών παλετών. Αυτές δημιουργούν ένα ενιαίο σύνολο και παράλληλα διαφοροποιούνται από χώρο σε χώρο, ανάλογα με τις απαιτήσεις.
Στους εσωτερικούς χώρους επικρατούν απαλές αποχρώσεις του πράσινου και του βιολετί, ενώ στους εξωτερικούς επιλέγονται φυσικά υλικά όπως σκούρο ξύλο και κιτρινόχρωμο τούβλο πλαισιωμένα με αχρωματικές αποχρώσεις του δεσπόζοντος χρώματος.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Μουσικό σχολείο στην Ακαδημία Πλάτωνος ( 23 Ιούνιος, 2009 )
- ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΕΛΛΗΝΟΑΛΒΑΝΙΚΟ ΚΟΛΕΓΙΟ ΤΙΡΑΝΩΝ ( 23 Ιούνιος, 2010 )
- ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΡΣΑΚΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΑΤΡΩΝ ( 15 Οκτώβριος, 2009 )
- (117) Σχολή αρχιτεκτονικής στην Πάτρα ( 23 Ιούλιος, 2010 )
- (119) Εδαφικές συναρμογές, η τοπιογραφία της οικειοποίησης ( 11 Αύγουστος, 2010 )
- (236) Εκπαίδευση για την παραγωγή_ Σχολή Μηχανικών Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Ιερά Οδό. ( 08 Απρίλιος, 2011 )
- (154) Πρότυπη Eκπαιδευτική Mονάδα Γυμνασίου - Λυκείου στη ΖΕΠ Κοζάνης ( 31 Ιανουάριος, 2011 )
- (168) Σχολικό Συγκρότημα στο Βόλο ( 14 Φεβρουάριος, 2011 )
- (186) Φοιτητική Εστία στο λόφο Σικελίας ( 02 Μάρτιος, 2011 )
- Συγκρότημα της πολυτεχνικής σχολής του πανεπιστημίου Κύπρου ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- (206) Ολοήμερο Βιοκλιματικό Σχολείο στη Βουλιαγμένη ( 14 Μάρτιος, 2011 )
- (226) Σχολείο και κοινωνικό κέντρο για τα παιδιά του δρόμου του Κατμαντού ( 01 Απρίλιος, 2011 )
- (259) Μοντεσσοριανό δημοτικό σχολείο και ρυθμιστική μελέτη, κοντά σε ζώνη υδατορέματος ( 02 Μάιος, 2011 )
- Χώροι ανεξαρτησίας – Hazelwood School Glasgow ( 30 Απρίλιος, 2011 )
- Tellus Nursery School ( 29 Δεκέμβριος, 2013 )
- Pio Baroja Nursery, μαθαίνοντας μέσα από το παιχνίδι ( 07 Ιούνιος, 2014 )
- Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ανάπλασης Λανιτείων Εκπαιδευτηρίων Λεμεσού ( 14 Φεβρουάριος, 2012 )
- (155.11) Σχολικό κέντρο στην περιοχή των αμπελοκήπων (Γυμνάσιο – Λύκειο) ( 20 Μάρτιος, 2012 )
- (164.11) Ανάπλαση μονάδας παρασκευής σκυροδέματος ( 05 Απρίλιος, 2012 )
- Primary school ZV Zavelput ( 14 Απρίλιος, 2012 )
- (175.11) Νέα αρχιτεκτονική σχολή Πατρών ( 26 Απρίλιος, 2012 )
- (193.11) Πολυλειτουργικό κέντρο και Διαπολιτισμικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη ( 30 Μάιος, 2012 )
- Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το καινοτόμο, βιοκλιματικό σχολείο ευρωπαϊκής παιδείας στο Ηράκλειο Κρήτης ( 03 Φεβρουάριος, 2013 )
- (161.12) Nest and flight ( 18 Απρίλιος, 2013 )
- Η παράμετρος του ορίου στην αρχιτεκτονική προσχολικής ηλικίας ( 31 Μάιος, 2013 )
- Dance and Music Art Center [DaMAC] στην πλατεία Κλαυθμώνος ( 07 Ιούλιος, 2013 )
- Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και Λύκειο στην περιοχή του Γηροκομείου Αθηνών ( 20 Σεπτέμβριος, 2013 )
- (128.13) Εργαστήρι Κινηματογραφικών Σπουδών στη Δράμα ( 28 Ιανουάριος, 2014 )
- 153.13 Πληροφοριακά Κοινά Πάτρας ( 09 Απρίλιος, 2014 )
- 158.13 Διάσπαρτο σχολείο ( 20 Απρίλιος, 2014 )
- Νηπιαγωγείο Γερμανικής Σχολής Αθηνών ( 15 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Προς ένα κοινωνικό σχολείο ( 11 Νοέμβριος, 2014 )
- 165.14 Λανίτειον Ελληνικόν Γυμνάσιον ( 16 Μάρτιος, 2015 )
- 170.14 Μάθημα...μετά μουσικής ( 25 Μάρτιος, 2015 )