ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
2009-10
01 Απρίλιος, 2011
(226) Σχολείο και κοινωνικό κέντρο για τα παιδιά του δρόμου του Κατμαντού
Το προτεινόμενο θέμα είναι μια ιδέα που ξεκίνησε από ένα διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, για την ανάπλαση του ιστορικού τόπου του ναού Tripureshwor Mahadev Mandir, και την προσαρμογή του σε σχολείo.
Φοιτητές: Ελπίδα Περιστεροπούλου, Μαρία Δαμασκινού
Επιβλέπων Καθηγητής 1: Prof. Ulisse Tramonti
Επιβλέπων Καθηγητής 2: Dott.Arch. Riccardo Renzi
Σχολή: Πανεπιστήμιο Φλωρεντίας, Σχολή Αρχιτεκτονικής (Università degli Studi di Firenze - Facoltà di Architettura).
Ημερομηνία υποστήριξης: 16/07/2010
ΠΙΝΑΚΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ:
Π1. Urban analisis existing conditions - Εδαφικό πλαίσιο.
Π2. Πρόταση για ενα "River park" στον ποταμό Bagmati.
Π3. Ο ναός Tripureshwor Mahadev Mandir.
Π4. Το μοναστήρι "Sattal".
Π5. Concept
Π6. Κάτοψη ισογειο.
Π7. Κάτοψη 1 οροφος.
Π8. Οι σχολικές αίθουσες - Space Flexibility.
Π9. Render views of the interiors.
Π10. Συνολική άποψη μελέτης
Το προτεινόμενο θέμα είναι μια ιδέα που ξεκίνησε από ένα διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, για την ανάπλαση του ιστορικού τόπου του ναού Tripureshwor Mahadev Mandir, και την προσαρμογή του σε σχολείο, κοινωνικό κέντρο και καταφύγιο για τα παιδιά του δρόμου της πόλης του Κατμαντού, στο Νεπάλ.
Π1. Urban analisis existing conditions - Εδαφικό πλαίσιο:
Το Νεπάλ είναι μια χώρα με μία πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, η οποία άνοιξε τα σύνορά της στους ξένους επισκέπτες το 1951. Η πόλη του Κατμαντού εκτείνετε στην λεγόμενη κοιλάδα του Κατμαντού η οποία διασχίζεται απο τον ποταμο Bagmati που θεωρείται ιερός απο τους Νεπαλέζους.
Ο «ιερός ποταμός" έχει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στον πολιτισμό και τη ζωή του πληθυσμού της χώρας, ως τόπος αναφοράς και πνευματικότητας σε ολόκληρο το Νεπάλ, όπου για αρκετές γενιές, μαρτυρείται η ιερότητα του από τα πολλαπλά κτίρια που έχουν κατασκευαστεί στις όχθες του.
Η πρόταση εντάσσεται σε εναν αστικο ιστό γεμάτο με ισχυρές συμβολικές αξίες και έντονα επηρεασμένο απο το φενόμενο του urban sprawl, όπου η ρύπανση και η υποβάθμιση του περιβάλλοντος έχουν αφήσει έντονα το στίγμα τους.
Π2. Πρόταση για ενα "River park" στον ποταμό Bagmati:
Η αναβάθμιση της όχθης του ποταμού, ως σημαντικός πόρος και ένα κομβικό σημείο για τη ζωή της κοινότητας της περιοχής, γίνεται ένα βασικό στοιχείο για τη συμπλήρωση και την ενίσχυση του έργου, έτσι ώστε να συμμετέχει με ουσιαστικό τρόπο στην όλη διαδικασία της αρχιτεκτονικής σύνθεσης.
Κυρίαρχες συνθετικές αρχές του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού - Project objectives & guidelines:
-Το τετράγωνο ως μητρική φόρμα.
-Η κάτοψη βασίζεται στην έννοια του Mandala και στην ευθυγράμμιση σύμφωνα με τις τέσσερις βασικές κατευθύνσεις.
-Η καινούρια προσθήκη έχει σχεδιαστεί ως ένας συμπαγής όγκος, από τον οποίο αφαιρούνται κομμάτια που ακολουθούν τα σχήματα και κάνουν αναφορές στις φόρμες που επικρατούν στον αστικό ιστό, επιδιώκοντας ένα διάλογο με αυτόν.
-Η ιδέα βασίζεται στις αρχές της παραδοσιακής newar αρχιτεκτονικής, χαρακτιριστικό της οποίας είναι οι εσωτερικές αυλές (Chowk).
-Αρχές βιοκλιματικού σχεδιασμού - εξωτερική κάλυψη με περσίδες που επιτρέπουν το συντονισμό του κτιρίου σύμφωνα με τις συνθήκες του κλίματος.
Π3. Ο ναός Tripureshwor Mahadev Mandir:
Ο ναός Tripureshwor,είναι ένα κλασικό παράδειγμα ναού της τυπολογιας Dega του παραδοσιακού στυλ Newari, και χρονολογείται του 1818.
Βρίσκεται στα νότια σύνορα της περιοχής Thapathali με τον ποταμό Bagmati, και είναι ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία της περιοχής.
Π4. Το μοναστήρι "Sattal"
Π5. Concept:
Η ολική σύνθεση επιδιώκει μια συμβιωτική σχέση μεταξύ του υπάρχοντος ιστορικού ιστού και της καινούριας κατασκευής, με κύριο γνώμονα την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Η νέα προσθήκη συνδέεται με το θρησκευτικό συγκρότημα και τον περιβάλλοντα χώρο, επιλέγοντας μια γλώσσα που θυμίζει στοιχεία της παράδοσης και της ιστορίας του τόπου, με βάση άξονες του παρελθόντος που συναντώνται.
Π6. Κάτοψη ισογειο:
Στο ισόγειο στεγάζωνται οι κοιτώνες για τα παιδιά και για μέρος των καθηγητών και η εστία-τραπεζαρια, καθιστώντας την ανεξάρτητη απο τις ώρες λειτουργίας του σχολείου.
Οι αυλές επιτρέπουν τη διείσδυση του φυσικού περιβάλλοντος και είναι μια σημαντική πηγή φυσικού φωτός και εξαερισμού για τους εσωτερικούς χώρους του κτιρίου.
Π7. Κάτοψη 1 οροφος:
Στον 1 όροφο βρίσκονται οι χώροι που στεγάζουν τις χρήσεις που προορίζονται αποκλειστικά για το σχολείο, δηλαδή αίθουσες διδασκαλίας και μια βιβλιοθήκη, και παράλληλα ένας χώρος (flexible classroom) με ιδιωτικό και δημόσιο χαρακτήρα, ανοιχτός και για την τοπική κοινότητα.
Π8. Οι σχολικές αίθουσες - Space Flexibility:
Οι χώροι είναι σχεδιασμένοι με υψηλό βαθμό ευελιξίας και έχουν ως βασική επιδίωξη τον απλό και έυκολο προσανατολισμό των χρηστών.
Η γλώσσα της αρχιτεκτονικής σε συνδυασμό με τις παιδαγωγικές αρχές, είναι σε θέση να προσφέρει και να δημιουργίσει ένα περιβάλλον όπου οι φόρμες και οι όγκοι, βασίζονται στο μοντέλο της κατοικίας, στοχεύοντας να δώσει στα παιδιά του δρόμου, την αίσθηση ότι βρίσκονται σε ένα περιβάλλον φιλικό, που προσφέρει τη ζεστασια και την προστασία ενός γνώριμου χώρου.
Π9. Render views of the interiors:
Η αρχιτεκτονική "μιλάει" στις αισθήσεις των παιδιών, τα οποία αλληλεπιδρούν με το φυσικό κόσμο, και παρατηρούν ότι τους περιβάλλει. Η επιλογή των αρχιτεκτονικών στοιχείων και λεπτομερειών είναι ζωτικής σημασίας για την διέγερση της παρατηριτικότητας και της κριτικής σκέψης του παιδιού. Μπορούμε επομένως να πούμε, ότι η αρχιτεκτονική γίνεται το υπόβαθρο που δημιουργεί κίνητρα και ιδέες για την ανάπτυξη, τη δημιουργικότητα και τη φαντασία των παιδιών.
Τα διαφορετικά υλικά και τα χρώματα, στους εσωτερικούς χώρους του κέντρου, είναι επιλεγμένα και σχεδιασμένα με σκοπό να δημιουργείται ένα περιβάλλον που ενισχύει την αίσθηση του ανήκειν, που προάγει την ανάπτυξη της ατομικότητας, ενώ παράλληλα προάγει την κοινονικοποίηση.
Π10. Συνολική άποψη μελέτης:
Όπως διδάσκει το έργο του Paolo Portoghesi στο βασιλικό παλάτι (Palazzo Reale, Amman) και το τζαμί στη Ρώμη (Moschea a Roma), οι δεσμοί με την ιστορία ενός τόπου, πρέπει να αποτελούν μέρος της διαδικασίας του σχεδίου, χωρίς όμως να γίνεται μια παθητική ερμηνεία ή απλή απομίμηση των αρχαίων μορφών και εντύπων . Οι παραδοσιακες αξίες πρέπει να φιλτράρονται με δημιουργικότητα, σε συντονισμό με τα πρότυπα της μοντέρνας αρχιτεκτονικής.
"Λόγω των σύνθετων σχέσεων που διαμορφώνουν, τη λειτουργία και την κοινωνική σημασία των αρχιτεκτονικών συνθέσεων και κατασκευών, η αρχιτεκτονική πρέπει να ανταποκρίνετε , στο χρονικό και κοινονικό πλαίσιο, την κουλτούρα, συμπεριλαμβάνωντας δεσμούς με τη φύση και την ανθρώπινη διάσταση ».
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Μουσικό σχολείο στην Ακαδημία Πλάτωνος ( 23 Ιούνιος, 2009 )
- ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΕΛΛΗΝΟΑΛΒΑΝΙΚΟ ΚΟΛΕΓΙΟ ΤΙΡΑΝΩΝ ( 23 Ιούνιος, 2010 )
- ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΡΣΑΚΕΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΑΤΡΩΝ ( 15 Οκτώβριος, 2009 )
- (117) Σχολή αρχιτεκτονικής στην Πάτρα ( 23 Ιούλιος, 2010 )
- (119) Εδαφικές συναρμογές, η τοπιογραφία της οικειοποίησης ( 11 Αύγουστος, 2010 )
- (236) Εκπαίδευση για την παραγωγή_ Σχολή Μηχανικών Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Ιερά Οδό. ( 08 Απρίλιος, 2011 )
- (154) Πρότυπη Eκπαιδευτική Mονάδα Γυμνασίου - Λυκείου στη ΖΕΠ Κοζάνης ( 31 Ιανουάριος, 2011 )
- (168) Σχολικό Συγκρότημα στο Βόλο ( 14 Φεβρουάριος, 2011 )
- (186) Φοιτητική Εστία στο λόφο Σικελίας ( 02 Μάρτιος, 2011 )
- (189) Πειραματικό εκπαιδευτικό συγκρότημα στους Ταγαράδες Θεσσαλονίκης ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- Συγκρότημα της πολυτεχνικής σχολής του πανεπιστημίου Κύπρου ( 03 Μάρτιος, 2011 )
- (206) Ολοήμερο Βιοκλιματικό Σχολείο στη Βουλιαγμένη ( 14 Μάρτιος, 2011 )
- (259) Μοντεσσοριανό δημοτικό σχολείο και ρυθμιστική μελέτη, κοντά σε ζώνη υδατορέματος ( 02 Μάιος, 2011 )
- Χώροι ανεξαρτησίας – Hazelwood School Glasgow ( 30 Απρίλιος, 2011 )
- Tellus Nursery School ( 29 Δεκέμβριος, 2013 )
- Pio Baroja Nursery, μαθαίνοντας μέσα από το παιχνίδι ( 07 Ιούνιος, 2014 )
- Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός Ανάπλασης Λανιτείων Εκπαιδευτηρίων Λεμεσού ( 14 Φεβρουάριος, 2012 )
- (155.11) Σχολικό κέντρο στην περιοχή των αμπελοκήπων (Γυμνάσιο – Λύκειο) ( 20 Μάρτιος, 2012 )
- (164.11) Ανάπλαση μονάδας παρασκευής σκυροδέματος ( 05 Απρίλιος, 2012 )
- Primary school ZV Zavelput ( 14 Απρίλιος, 2012 )
- (175.11) Νέα αρχιτεκτονική σχολή Πατρών ( 26 Απρίλιος, 2012 )
- (193.11) Πολυλειτουργικό κέντρο και Διαπολιτισμικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη ( 30 Μάιος, 2012 )
- Διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για το καινοτόμο, βιοκλιματικό σχολείο ευρωπαϊκής παιδείας στο Ηράκλειο Κρήτης ( 03 Φεβρουάριος, 2013 )
- (161.12) Nest and flight ( 18 Απρίλιος, 2013 )
- Η παράμετρος του ορίου στην αρχιτεκτονική προσχολικής ηλικίας ( 31 Μάιος, 2013 )
- Dance and Music Art Center [DaMAC] στην πλατεία Κλαυθμώνος ( 07 Ιούλιος, 2013 )
- Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο και Λύκειο στην περιοχή του Γηροκομείου Αθηνών ( 20 Σεπτέμβριος, 2013 )
- (128.13) Εργαστήρι Κινηματογραφικών Σπουδών στη Δράμα ( 28 Ιανουάριος, 2014 )
- 153.13 Πληροφοριακά Κοινά Πάτρας ( 09 Απρίλιος, 2014 )
- 158.13 Διάσπαρτο σχολείο ( 20 Απρίλιος, 2014 )
- Νηπιαγωγείο Γερμανικής Σχολής Αθηνών ( 15 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Προς ένα κοινωνικό σχολείο ( 11 Νοέμβριος, 2014 )
- 165.14 Λανίτειον Ελληνικόν Γυμνάσιον ( 16 Μάρτιος, 2015 )
- 170.14 Μάθημα...μετά μουσικής ( 25 Μάρτιος, 2015 )