ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
2009-10
02 Απρίλιος, 2011
(227) Crescendo creators
Εργαστήρια καλλιτεχνών με κατοικία στο crescendo της πλατείας Ελευθερίας (Κουμουνδούρου.
Φοιτήτρια: Μαριάνθη - Αντωνία Μαραγκουδάκη
Επιβλ. Καθηγητής: Δημήτριος Παπαλεξόπουλος
Σχολή: Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Ημερομηνία παρουσίασης: Φεβρουάριος 2009
Περιγραφή
'Στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, νέοι καλλιτέχνες βρίσκουν στέγη σε ένα νέου ευέλικτου τύπου κέντρο που συνδυάζει την εργασία με την κατοικία, την επικοινωνία, την πληροφόρηση και την προβολή, ψηφιακή και φυσική.
Στόχος η δυνατότητα σύγχρονης έκφρασης με γνώμονα την οικονομία, την ομαλή σύνδεση του παρελθόντος και του μέλλοντος. Ένας μικροπυρήνας ,ένα σύνολο, μία γειτονιά.'
Το crescendo στην πλατεία Κουμουνδούρου, λειτουργεί ως είσοδος στα σοκάκια του παλιού Ψειρή αλλά και το ιστορικό κέντρο, βρίσκεται ακριβώς σε σημείο όπου το Ιπποδάμειο σύστημα δόμησης συναντά το οργανικό της Παλιάς πόλης με τους στενούς δρόμους. Στο σημείο εκείνο εικάζεται ότι υπάρχει τμήμα του αρχαίου τείχους της Αθήνας.
Δυστυχώς, όμως, σήμερα χαρακτηριστικό της περιοχής είναι η εγκατάλειψη και η κατεδάφιση διατηρητέων με αποτέλεσμα τα σημαντικά αστικά κενά και συνεπώς την απόσβεση του ιστορικού ιστού, όπως και άλλα σημαντικά κοινωνικά προβλήματα.
Το crescendo χρησιμοποιείται ως όρος, κατά κύριο λόγο, στη μουσική και εννοεί το κομμάτι όπου η ένταση τείνει να κορυφωθεί. Συνεπώς αποδίδεται στην περίπτωσή μας ως το 'αποκορύφωμα' μιας αρχιτεκτονικής ενότητας, καθώς το ημικύκλιο της πλατείας αποτελεί ένα αποκορύφωμα στην αρχιτεκτονική νότα της πόλης. Και ας μη ξεχνάμε τη δύναμη του κύκλου ως σύμβολο, το οποίο απευθύνεται παντού, προς όλες αδιακρίτως τις κατευθύνσεις.
Ως αρχή της αρχιτεκτονικής σύνθεσης του έργου είναι η ύπαρξη μιας νέας εικόνας-ταυτότητας, διακριτής τόσο, ώστε να αναδεικνύονται τα υπάρχοντα νεοκλασικά, όπως και οι στοιχειώδης ποιότητες του τόπου.
1.ΕΠΙΔΙΩΚΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΚΥΡΙΟ ΛΟΓΟ Η ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΟΥ ΙΣΤΟΥ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ
2. ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΩΝ ΣΤΟ ΗΜΙΚΥΚΛΙΟ
- μια διακριτική όψη εννιαία, ως 'φοντο' ώστε να μην αντισταθμίζει την ισορροπία, μέσω της επανάληψης και του ρυθμού στην υπάρχουσα κλίμακα.
Πλαισιώνεται το υπάρχον παραδοσιακό κτήριο με 2 όμοιες 'ενότητες'.
- Επίσης, για τον ίδιο σκοπό δημιουργείται μια μικρή οπισθοχώρηση στα ψηλότερα σημεία της πρόσοψης, που προκύπτει από την φυγόκεντρο δύναμη του κέντρου της σκηνής του θεάτρου της πλατείας.
3. Να επισημαίνεται το ΠΑΡΕΛΘΟΝ (ιστός πόλης, το παλιό τείχος, η πρόσοψη του σχολείου)
Και το ΠΑΡΟΝ (αστικά κενά, ακάλυπτοι με τυφλά μέτωπα), όπως και το ΜΕΛΛΟΝ
Σχεδίαση τυπικής ευέλικτης μονάδας:
Παρόμοιος όγκος κατά 5 τμ μικρότερος, αντικατοπτρίζεται αξονικά του πυρήνα, ώστε να προβάλλεται η αξία της ΔΥΑΔΙΚΟΤΗΤΑς και συνεργασίας. Το δέσιμο και ο κοινός σκοπός είναι ο στόχος , όπως και η παράλληλη απασχόληση.
Κοντά στην πρόσοψη, τα κεκλιμένα τοιχεία που αποτελούνται από Ο.Σ. χτυπημένο, «δένουν» με τον πυρήνα με πλάκες από εμφανές ανεπίχριστο οπλισμένο σκυρόδεμα. Η στέγη είναι ελαφρά μεταλλική κατασκευή όπως και το πατάρι 16μ2 στον 1ο όροφο, με δυνατότητα αφαίρεσης εάν κριθεί σκόπιμο στο μέλλον. Στην πίσω όψη έχουμε μια κατασκευή από αλουμίνιο, που μπορεί επίσης να μετακινηθεί σε συγκεκριμένο, προβλεπόμενο σημείο, περιορίζοντας το χώρο κατά 10μ2. Έτσι, η κάθε μονάδα μπορεί να είναι εμβαδού συνολικά 163μ2 ως και 200 για παραπάνω από ένα καλλιτέχνη, ενώ τα εργαστήρια στα οροφοδιαμερίσματα στα 80-100 τμ. Στα εργαστήρια πίσω από τις προθήκες υπάρχουν κινητά διαχωριστικά στο χώρο, που επιτρέπουν την απομόνωση του καλλιτέχνη.
Το πρόγραμμα έχει ως εξής:
Το Κοινοτικό πλαίσιο υποστήριξης νέων μικροεπιχειρήσεων μπορεί να δημιουργήσει ένα κέντρο για καλλιτέχνες όπου μπορούν να εργαστούν και να προβάλλουν το έργο τους. Μπορεί να δίνεται η ευκαιρία σε διαφορετικούς καλλιτέχνες ανά περιόδους, για να λαμβάνουν μέρος σε φεστιβάλ τέχνης, εκθέσεις, ομιλίες, εκδόσεις, και άλλα δρώμενα. Οι χώροι είναι αρκετά ουδέτεροι και ευέλικτοι ώστε να μπορούν στο χρόνο να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον για άλλες χρήσεις.
Οι δραστηριότητες κοινής χρήσης, όπως και η χωροθέτηση, άγουν τη μεταξύ τους φυσική επικοινωνία, συνεργασία αλλά και δημιουργικότητα. Η παράλληλη εργασία των καλλιτεχνών υποκινεί την ίδια την εργασία, την συμμετοχή, τον συναγωνισμό και το έργο. Παράλληλα, ο κοινής χρήσης χώρος πολυμέσων, βιβλιοθήκης και αναψυκτηρίου προωθεί την συνεργασία και συζήτηση, ενώ δίνει την δυνατότητα χρήσης ακριβών μέσων, σε χαμηλό κόστος. Οι εν λόγω εκτυπωτές, σαρωτές, κλπ, όπως και η βιβλιοθήκη και το αναψυκτήριο στεγάζονται στο παραδοσιακό κτίριο του οικοπέδου μελέτης, ενώ οι χώροι απομόνωσης για επεξεργασία δεδομένων με πολυμέσα στο υπόγειο στο βάθος, κάτω από την αίθουσα προβολής.
13 μονάδες-studio με δυνατότητα επέκτασης, αλλά και μερικής χρήσης ως κατοικία, συνδιαλέγονται και επικοινωνούν μεταξύ τους και με το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο, μέσω της φυσικής τους παρουσίας, αλλά και την βοήθεια της σύγχρονης και ευρυζωνικής τεχνολογίας. Το ιδιωτικό, η απομόνωση, το ήμι-ιδιωτικό,η ενδοεπικοινωνία, η πληροφόρηση, η έκφραση, η προβολή, η εικονική δικτύωση και μη (ψηφιακή και φυσική)- σε σχέση με το κοινό. Ο πεζόδρομος πάνω στη πλατεία Κουμουνδούρου αποτελεί τη βιτρίνα, ενώ ο εσωτερικός του οικοδομικού τετραγώνου ακάλυπτος αποτελεί την ημιδιωτική πλατεία των καλλιτεχνών. Στόχος μια γειτονιά όπου οι κάτοικοι θα γνωρίζονται μεταξύ τους και θα προσέχουν για την βελτίωση του χώρου διαβίωσής τους.
Διαδικτυακά μπορεί το κέντρο αυτό να συνδέεται με άλλα κέντρα στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό ή άλλες μονάδες στο περίγυρο. Έτσι, η εργασία τους θα καταχωρείται και εν συνεχεία θα εκτιμάται. Είναι σημαντικό για έναν καλλιτέχνη να γνωρίζει ότι η εργασία του λαμβάνει τόπο και με το τρόπο της συνεισφέρει στην κοινωνία.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Η πλωτή πλατεία της Γένοβα ( 20 Αύγουστος, 2005 )
- Η προσπελασιμότητα της πόλης, μέσα από τις αστικές πλατείες. ( 04 Απρίλιος, 2008 )
- Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΗΣ. ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ( 05 Ιούνιος, 2007 )
- ΑΝ ΗΜΟΥΝ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ …… ( 29 Ιανουάριος, 2010 )
- Πλατεία DOMINO-Αναζητώντας τον υπαίθριο βίο στη σύγχρονη πόλη. ( 11 Σεπτέμβριος, 2007 )
- Αρχιτεκτονικοί πειραματισμοί στο δημόσιο χώρο. ( 07 Ιανουάριος, 2009 )
- Σιωπηλές πλατείες (A μέρος) ( 24 Ιούνιος, 2010 )
- Σιωπηλές πλατείες (Β μέρος) ( 13 Ιούλιος, 2010 )
- Το νερό ως στοιχείο ελέγχου του μικροκλίματος στις πλατείες της Αθήνας ( 24 Σεπτέμβριος, 2011 )
- (126) Η ΑΛΛΗ ΠΟΛΙΣ… ( 05 Οκτώβριος, 2010 )
- (129) Κέντρο Τεχνών στη Λαμία ( 17 Οκτώβριος, 2010 )
- Σκάμμα μνήμης ( 31 Οκτώβριος, 2010 )
- (145) A4: Εγκοπή, Αναδίπλωση, Σύνδεση ( 09 Ιανουάριος, 2011 )
- Μερικές σκέψεις για το κέντρο της Αθήνας ( 16 Δεκέμβριος, 2010 )
- Περί.. Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ανάπλασης της Πλατείας Θεάτρου ( 19 Δεκέμβριος, 2010 )
- Η πλατεία Θεάτρου αλλάζει πρόσωπο ( 07 Ιανουάριος, 2011 )
- Η Υποχθόνια Πλατεία Ομονοίας έχει και αυτή ψυχή! ( 06 Φεβρουάριος, 2011 )
- (214) GREEN Vs GREY 3 κτίρια και 1 πλατεία στο κέντρο της Κατερίνης ( 21 Μάρτιος, 2011 )
- (250) Μουσείο-Πλατεία-Κόμβος Ροών ( 26 Νοέμβριος, 2011 )
- Διαμόρφωση κεντρικής πλατείας Κοζάνης ( 02 Ιούνιος, 2011 )
- Πλατεία «Παραμάνα» ( 04 Ιούλιος, 2011 )
- Madrid RIO ( 25 Αύγουστος, 2011 )
- Διαμόρφωση της κεντρικής πλατείας Νίκης της Κοζάνης ( 23 Ιούλιος, 2011 )
- 24 παγκόσμιο συνεδρίο UIA (πρόσκληση) ( 16 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Ανοικτή Επιστολή. UIA2011Tokyo ( 16 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Ο ρυθμιστικός ρόλος του πεζόδρομου στην κοινωνία ( 15 Οκτώβριος, 2011 )
- Πανευρωπαϊκή διάκριση του αρχιτεκτονικού γραφείου Γιάννη Κίζη και Συνεργάτες,Κ.Κίζη,Ε. Δούγκα,Γ.Πατσαλοσαβή ( 01 Δεκέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ ( 13 Νοέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ (κ.71117) ( 06 Δεκέμβριος, 2011 )
- (114.11) Σχεδιασμός Μητροπολιτικού Πάρκου στη Θεσσαλονίκη ( 20 Δεκέμβριος, 2011 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ ( 07 Ιανουάριος, 2012 )
- (139.11) Πλατεία και ακάλυπτοι ( 21 Φεβρουάριος, 2012 )
- (142.11) Τομές Πολιτισμών στον δημόσιο χώρο ( 26 Φεβρουάριος, 2012 )
- (145.11) Επέμβαση ανάπλασης στην κεντρική πλατεία του Σοχού ( 03 Μάρτιος, 2012 )
- Αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάπλαση της πλατείας Σχίσματος Ελούντας Κρήτης ( 06 Φεβρουάριος, 2013 )
- (165.12) meta Μουσικής ( 26 Απρίλιος, 2013 )
- (167.12) Σπονδυλωτή πλατεία στα Φηρά της Σαντορίνης ( 30 Απρίλιος, 2013 )
- (176.12) Ανασχεδιασμός της Πλατείας Μακεδονομάχων. Σταθμός μετρό ‘Αγία Σοφία’ ( 18 Μάιος, 2013 )
- (183.12) Επόμενος σταθμός Ζωγράφου – πλατεία Γαρδένιας ( 08 Ιούνιος, 2013 )
- Ανάπλαση της κεντρικής πλατείας του Μετσόβου ( 21 Ιούνιος, 2013 )
- (143.13) Ζώνη κεντρικής αγοράς ( 11 Μάρτιος, 2014 )
- 161.13 Πλατεία Ομονοίας. Σημείο 0 ( 27 Απρίλιος, 2014 )
- 196.13 Μουσικό χωριό σε 5 πράξεις ( 04 Ιούλιος, 2014 )
- 111.14 Λουτρικές εγκαταστάσεις στο άκρο της Ρόδου ( 12 Οκτώβριος, 2014 )
- Τύπος και τυπολογία ( 16 Μάρτιος, 2015 )
- 223.14 Αστικό καλλιεργητικό πάρκο στον Βοτανικό ( 09 Ιούνιος, 2015 )