ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2014
15 Φεβρουάριος, 2015
142.14 Κέντρο Καταδύσεων στην Καβάλα
Αστικός και Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός.
Φοιτητές: Παρασύρης Γιώργος, Tάτσης Κωνσταντίνος
Επιβλέπων Καθηγητής: Πολυχρονόπουλος Δημήτριος
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία Παρουσίασης: 21 Φεβρουαρίου 2014
ΠΕΡΙΟΧΗ ΜΕΛΕΤΗΣ - ΟΙΚΟΠΕΔΟ
Η περιοχή στην οποία επιλέξαμε να γίνει η μελέτη για το κέντρο καταδύσεων είναι η Καβάλα. Είναι μία παραθαλάσσια πόλη, χτισμένη στον κόλπο του νομού Καβάλας και βρίσκεται στα βορειοανατολικά της Ελλάδας.
Σημαντικό ρόλο στην επιλογή της Καβάλας έπαιξε και η πολύ κοντινή απόσταση της πόλης από τη Θάσο (μόλις 18 μίλια). Κι αυτό γιατί εκτός από τα ευρύτερα παράλια της περιοχής, η Θάσος έχει πλούσιο "υποβρύχιο" κόσμο και μπορεί να προσφέρει πολλά σημεία ενδιαφέροντος για κατάδυση.
Το οικόπεδο μελέτης βρίσκεται στο νότιο τμήμα της Καβάλας, ακριβώς απέναντι από το λιμάνι που υπάρχει εντός του πολεοδομικού ιστού της πόλης. Πρόκειται ουσιαστικά για μία προβλήτα πάνω στην οποία βρίσκονται αυτή τη στιγμή μία καφετέρια, ένας μικρός χώρος από τον οποίο εξυπηρετούνται σήμερα αυτοί που ενδιαφέρονται για καταδύσεις, ενώ φιλοξενείται και ο ναυτικός όμιλος Καβάλας στον οποίο ανήκουν και τα περισσότερα πλοία που βρίσκονται σταθμευμένα εκεί. Ο υπόλοιπος ελεύθερος χώρος χρησιμοποιείται από τους ντόπιους ως χώρος στάθμευσης.
Η επιλογή του συγκεκριμένου οικοπέδου έγινε κυρίως με γνώμονα την εξαιρετική σχέση που αυτό έχει με τη θάλασσα. Πρόκειται για μία λωρίδα γης που εισέρχεται σε τόσο μεγάλο βαθμό μέσα στη θάλασσα που στην ουσία το νερό κυριαρχεί. Έτσι προσφέρει μεγάλες δυνατότητες όσον αφορά τον τύπο του κτιρίου που θέλουμε να φτιάξουμε, δηλαδή ένα κέντρο καταδύσεων. Παράλληλα η ευνοϊκή του θέση στην πόλη και το γεγονός ότι εντάσσεται μέσα στον αστικό ιστό το κάνει εύκολα προσβάσιμο στο ευρύ κοινό.
ΚΕΝΤΡΟ ΚΑΤΑΔΥΣΕΩΝ
Αναφερόμενοι σε μία σχολή δυτών, επικεντρωνόμαστε σε μαθήματα για αρχάριους και επαγγελματίες δύτες, παρέχοντας τα υψηλότερα δυνατά πρότυπα ασφαλείας στον δύτη, στην εκπαίδευση του.
Σημαντικό κομμάτι ενός κέντρου καταδύσεων, πέρα από την ψυχαγωγία και την εξερεύνηση του βυθού, είναι το επαγγελματικό τμήμα του. Αυτό απευθύνεται κυρίως σε έμπειρους καταδύτες. Συμπεριλαμβάνει ειδικό εξοπλισμό με τον οποίο γίνεται η κατάδυση και η εκπαίδευση απευθύνεται κυρίως σε έμπειρους καταδύτες που έχουν συχνά γνώσεις μηχανικού.
Τέτοιου τύπου σχολές υπάρχουν σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και παρέχουν στους μαθητευόμενους τους σπουδαία κατάρτιση. Στην Ελλάδα υπάρχει το κέντρο καταδύσεων στην Κάλυμνο. Λειτουργεί μόλις μία φορά τον χρόνο, λόγω του μικρού ενδιαφέροντος για τη σπογγαλιεία, ενώ δε διαθέτει και τις κατάλληλες υποδομές.
Στόχος της διπλωματικής μας είναι η δημιουργία ενός σημείου αναφοράς στην βόρεια Ελλάδα και γενικότερα στην Βαλκανική χερσόνησο, που θα προσελκύσει μεγάλος πλήθος και θα βοηθήσει τόσο στην ανάπτυξη, όσο και στην καλλιέργεια μίας διαφορετικής συνείδησης σχετικά με το πλούσιο βυθό της Ελλάδας στους χρήστες και στους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.
ΣΥΝΘΕΣΗ
Κτιριολογικό πρόγραμμα
-Χώροι εκπαίδευσης: Αίθουσες διδασκαλίας, διάφορα εργαστήρια, πισίνες με φυσικό θαλασσινό νερό, δεξαμενές ρυθμιζόμενης πίεσης και θερμοκρασίας νερού, υποθαλάσσιες κατασκευές πρακτικής εξάσκησης, αποθήκη για τη συγκέντρωση του εξοπλισμού
-Υπόλοιποι χώροι: ξενώνες με δωμάτια δύο ατόμων, εστιατόριο και εντευκτήριο για τους εκπαιδευτές και τους εκπαιδευόμενους, καφετέρια, γυμναστήριο, βιβλιοθήκη, ιατρείο και μια μικρή αίθουσα εκδηλώσεων
Βασικές συνθετικές αρχές- Χαράξεις
-Διατήρηση της γραμμικότητας της προβλήτας
-Προσπάθεια εξομάλυνσης της έντονης γραμμικότητας με μία τεθλασμένη και την εισαγωγή δεύτερου καννάβου
-δημιουργία δύο υπαίθριων χώρων - αυλών, ενός χερσαίου και ενός θαλάσσιου
-έντονη ανάδειξη του κατασκευαστικού σκελετού
-σε όλα τα σημεία υπάρχει επαφή του χρήστη με τη θάλασσα
Λειτουργία - Όγκοι
Το οικόπεδο χωρίζεται σε 3 λειτουργικές ζώνες:
-Τον περιβάλλοντα χώρο του κέντρου μαζί με τον όγκο της εισόδου που απευθύνεται στο κοινό. Στον περιβάλλοντα χώρο εκτός από διάφορες ζώνες στάσης-κίνησης, τοποθετούνται ένα κιόσκι για ενημέρωση σχετικά με τη σχολή καθώς και ένα παρατηρητήριο που προσφέρει θέα προς το κέντρο και την πόλη.
-Τη ζώνη διαμονής και διημέρευσης των καταδυτών μαζί με την χερσαία "αυλή"
-Τη ζώνη εκπαίδευσης που περιλαμβάνει και τη θαλάσσια "αυλή"
Η επεξεργασία των όγκων έγινε με κύριο κριτήριο την εναλλαγή κενού και πλήρους καθώς η τοποθεσία παρέχει εντυπωσιακές οπτικές φυγές προς την πόλη και τη θάλασσα. Ειδικότερα η ελεύθερη οπτική προς την ανοιχτή θάλασσα κάνει τον χρήστη να αισθάνεται ότι βρίσκεται σε πλοίο. Παράλληλα δεν επιλέξαμε να δώσουμε μεγάλο ύψος στους όγκους ώστε ο χρήστης να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά στο κυρίαρχο στοιχείο, το νερό.
-Υλικά-Κατασκευή
Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν στη σύνθεση είναι κατά κύριο λόγο το beton για το σκελετό του κτιρίου, το ξύλο για την κυκλοφορία και την σκίαση και το μέταλλο κυρίως για τον σκελετό των ξύλινων στοιχείων.
Ιδιαίτερο κατασκευαστικό ενδιαφέρον παρουσιάζουν ορισμένα σημεία της σύνθεσης, όπως η θεμελίωση και οι ξύλινες προβλήτες.
Για τη θεμελίωση επιλέξαμε τσιμεντοπασσάλους οι οποίοι τοποθετούνται ανά 2,5 περίπου μέτρα δημιουργώντας ένα υποθαλάσσιο πλέγμα από υποστυλώματα.
Οι ξύλινες προβλήτες που επιπλέουν βασίζονται πάνω σε πλαίσια τα οποία είναι κατασκευασμένα με ειδικό μίγμα και είναι δεμένες με αλυσίδες στο βυθό της θάλασσας ώστε να διατηρούνται σταθερές.
Τελικά αυτό που προκύπτει ένα σύνολο διάτρητων όγκων στους οποίους είναι έντονα εμφανής και τονισμένος ο σκελετός, και σου δίνει την αίσθηση ότι επιπλέει στο νερό ως μία ανάλαφρη προέκταση του πολεοδομικού ιστού της πόλης μέσα στη θάλασσα.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- (224) Νέο λιμάνι στον Αγιόκαμπο ( 30 Μάρτιος, 2011 )
- (136.13) Προς το Φάρο ( 21 Φεβρουάριος, 2014 )
- 135.14 Κέντρο ανάδειξης Ξυλοναυπηγικής και Ιστιοπλοϊκής τέχνης ( 03 Φεβρουάριος, 2015 )
- 169.14 παρά θιν’ αλλιώς ( 24 Μάρτιος, 2015 )
- 167.14 ΠΡΟΣ|ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ( 20 Μάρτιος, 2015 )
- 198.14 Ενεργοποίηση του παράκτιου μετώπου στην πόλη του Ηρακλείου ( 05 Μάιος, 2015 )
- 200.14 Επαναπροσδιορίζοντας την ακτογραμμή ( 07 Μάιος, 2015 )
- 205.14 Σταθμός επιβατών σε νησιωτικό λιμάνι ( 14 Μάιος, 2015 )
- 106.15 Εκπαιδευτικό εργαστήρι στο Πέραμα ( 09 Αύγουστος, 2015 )