ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2014
10 Μάρτιος, 2015
159.14 Αναζήτηση δημόσιου χώρου στο κέντρο της Αθήνας
Πλατεία Ανεξαρτησίας. Μετατροπή κυκλοφοριακού κόμβου σε ανοικτή πλατεία. Μουσείο. Κατοικίες. Κτήριο Δήμου Αθηναίων.
Φοιτητής: Αλευράς Ανδρέας
Επιβλέπων Καθηγητής: Πανέτσος Γεώργιος
Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών
Ημερομηνία Παρουσίασης: 11 Νοεμβρίου 2014
Το εν λόγω οικόπεδο χαρακτηρίζεται σήμερα από ποικίλα κοινωνικά και πολιτικά προβλήματα, μα στα πλάισια της εργασίας αυτής δε θα ήθελα να σχολίασω πάνω σε αυτά, αλλά επικεντρώνομαι περισσότερο στα χωρικά ζητήματα που παρατηρούνται. Μελετώντας το οικόπεδο, μπορεί να το διαβάσει κανείς περισσότερο ως κόμβο κυκλοφορίας, παρά ως "πλατεία" που παρέχει χώρο για την πόλη να εκφράσει κομμάτι του υγειούς δημόσιου προσώπου της. Η πόλη στο σημείο αυτό πρέπει να αναπνέυσει, και ο τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι η εμφάνιση κοινόχρηστων ανοικτών χώρων, που θα αφορούν στις γύρω γειτονιές. Θεωρώ πως η κίνηση αυτή θα μπορούσε να αποτελέσει το έναυσμα, ετσι ώστε μια περιοχή όπως αυτή να πάρει αξία και να αναπτυχθέι συνολικά, και με άλλους τρόπους.
Η προτασή μου επιχειρεί να αναζητήσει αυτούς τους χώρους δημόσιου ύφους , επανεξετάζοντας την πλατεία, και οριοθετώντας την με κτηριακούς όγκους οι οποίοι εντείνουν τη δημόσια πτυχή της. Στη νότια πλευρά της τοποθετείται ως πλάτη της πλατείας ένα συγκρότημα κτηρίων, που φιλοξενούν στο οριζόντιο τμήμα τους κατοικίες και καταστήματα τοπικού χαρακτήρα, ενώ στο κατακόρυφο τμήμα τους βρίσκει κανείς τα γραφεία της γενικής γραμματείας του δήμου Αθηναίων. Αντιδιαμετρικά και διαγωνίως αυτών βρίσκει κανείς ένα Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σε υποχώρηση και συνέχιση της πλατείας, με το ίδιο το κτήριο να έχει σχεδιαστεί με το στόχο αυτό.
ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΚΤΗΡΙΩΝ ΕΠΙ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ
Πρόκειται για το συγκρότημα κτηρίων στη νότια πλευρά, την πλάτη της επέμβασης. Φαίνεται πως η ίδια η αστική τοπογραφία της πλατείας ως έχει, η θέση των υπαρχόντων κτηρίων και οι περασίες στις όψεις τους δημιουργούν ένα νοητό τετράγωνο, το οποίο κρατώ στο σχεδιασμό μου σεβόμενος την υπάρχουσα γεωμετρία. Επιλέγω να υψώσω έναν γωνιακό όγκο, ο οποίος υπάρχει σε σχέση με τον χώρο που ορίζει μπροστά του. Με την κίνηση αυτή λαμβάνει σημασία το σχήμα της ημιπερίκλειστης πλατείας, με ιδιαίτερη έμφαση να δίνεται στην όψη που φαίνεται από τη βόρεια κατέυθυνση. Επίσης εμφανές εδω είναι το στοιχείο της αραίωσης της δόμησης, καθώς σε σχέση με την προυπάρχουσα κατάσταση ο όγκος των δομημένων κτηρίων έχει μειωθεί. Η συνολική ογκοπλασία στρέφεται, με τη διέυθυνση της αγκαλίας που δημιουργείται προς την πλατεία να απευθύνεται πιο άμεσα στο Μουσείο αντιδιαμετρικά αυτής, ενισχύοντας την υποχώρηση του μουσείου ως συνέχεια της πλατείας, και καθιστώντας τον ενδιάμεσο χώρο, δηλαδή το ίδιο το άνοιγμα σημαντικό.
Από τους δύο όγκους που τοποθετούνται, ο κατακόρυφος όγκος φιλοξενεί τα γραφεία της γενικής γραμματείας Αθηνών, των οποίων το υπάρχον κτήριο απαλλοτριώνεται, ενώ ο οριζόντιος όγκος φιλοξενεί στο ισόγειό του μικρής κλίμακας εμπόρειο, μαγαζιά και καταστήματα, ενώ από το πρώτο επίπεδο και έπειτα τοποθετούνται κατοικίες για οικογένειες.
ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Το δεύτερο μέρος της επέμβασης μου και η ραχοκοκκαλιά του συνολικού project αποτελεί το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης που περικλείεται απο τις αρχές των οδών Λιοσίων και Αχαρνών, καθως και την οδό Μακεδονίας.
Όλοκληρο το κτήριο είναι σχεδιασμένο με στόχο τη συνέχιση του δημοσίου χώρου. Η πλατεία αποτελεί κομμάτι του μουσείου, και το μουσείο συνέχεια της πλατείας, μέσω της υποχώρησης και της ανάβασης. Ο κήπος αντικατοπτρίζει την ανάγκη των κοντινών γειτονιών για δημόσια έκφραση, και το μουσείο στέκει ως σημείο τομής των δύο.
Στην προσπάθεια μου να χειρίστώ το εσωτερικό σαν εξωτερικό και το αντίθετο, προσπάθησα να σπάσω την έννοια της κλίμακας σε σημεία, από το πάχος της κόλωνας μέχρι το ύψος των ορόφων. Οι διάδρομοι άλλοτε είναι υπερμεγέθεις, και μεταμορφώνονται σε πλατώματα, και άλλοτε ακολουθούν την κλίμακα που έχει συνηθίσει ο επισκέπτης. Ο εξώστης στην πρόσοψη υπακούει στα συνήθη μεγέθη, όμως η έκταση των μπαλκονιών στην πίσω όψη τα μετατρέπει σε προσωρινές πλατείες για τον περιηγητή.
Μέσω της ύπαρξης ενός μόνο χώρου κύριας έκθεσης ανα όροφο, ολόκληρο το μουσείο αποτελεί μια ακολουθία διαδοχικών εμπειριών μέσω του εργαλείου της πορείας και της περιήγησης. Εξαίρεση αποτελεί το ισόγειο, στο οποίο φιλοξενείται η μόνιμη έκθεση, όπου οι επισκέπτες επιλέγουν πλέον ανάμεσα σε αίθουσες και οχι σε πορείες.
Προγραμματικά το κτήριο φιλοξενεί την αίθουσα της κύριας έκθεσης, χώρους προσωρινής έκθεσης μόνιμης, μια βιβλιοθήκη, μια αίθουσα συνεδριάσεων, ένα αμφιθέατρο, το κατάστημα του μουσείου, έναν ενιαίο υπόγειο χώρο στάθμεσηςΚΛΙΚ και βοηθητικούς χώρους. Το σύνολο των χώρων αυτών υποτάσεται στις προαναφερθείσες σχεδιαστικές αξίες, με στόχο την παραγωγή ένος ενιαίου μηχανισμού.
Ανάμεσα στα κτήρια που περιγράφηκαν και μέσω αυτών λαμβάνει υπόσταση , χωρική και αστική σημασία η πλατεία Ανεξαρτησίας. Πλέον επανασχεδιασμένη για τον πεζό, υποβασταζόμενη από όρια δημόσιου χαρακτήρα, και άλλοτε να προεκτείνεται και να υποχωρεί, το μέγεθος της πλατείας μεταλλάσεται. Ο περιηγητής της πόλης έχει πλέον το δικαίωμα να ανακαλύψει και να περιπλανηθεί, πάντα με κέντρο της προσοχής του την πλατεία.Οι ίδιοι οι κάτοικοι, έχοντας ως οδηγό την επέμβαση, διαμορφώνουν οι ίδιοι το ύφος και τις ενέργεις που διαδραματίζονται στο χώρο που πλέον τους ανήκει.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Τα αδιέξοδα της αρχιτεκτονικής και το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 10 Αύγουστος, 2007 )
- DESTROY below the ACROPOLIS - VIDEO ( 13 Νοέμβριος, 2007 )
- Μεγάλες Προσδοκίες ( 05 Ιανουάριος, 2007 )
- Κτίριο επί της οδού Διον. Αρεοπαγίτου απειλείται ( 09 Ιούλιος, 2007 )
- Δεν πήρε θέση για τις πολυκατοικίες ( 12 Οκτώβριος, 2007 )
- Το αμοντάριστο μουσείο ( 21 Ιανουάριος, 2008 )
- Δ. Αρεοπαγίτου 2008. Ομιλίες στη Θεσσαλονίκη ( 10 Νοέμβριος, 2008 )
- Σάπιο είναι παιδί μου.. ( 26 Απρίλιος, 2009 )
- «Δ. Αρεοπαγίτου 2008». Έκθεση συμμετοχών στο Ζάππειο Μέγαρο. ( 01 Ιούλιος, 2009 )
- Επιστολή του Πολυτεχνείου Κρήτης προς τον Υπουργό Πολιτισμού. ( 13 Ιούνιος, 2009 )
- Το ΣτΕ διέσωσε το ένα από τα δύο κτίρια κοντά στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. ( 13 Ιούλιος, 2009 )
- Το περιεχόμενο της στήλης «Διάλογοι» & Τρόποι συμμετοχής ( 01 Ιούνιος, 2008 )
- Η στήλη «Διάλογοι» ξεκινούν μία νέα ενότητα με θέμα: Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 21 Ιούνιος, 2008 )
- «Να τα αποδεχθούμε ως έχουν» ( 26 Ιούλιος, 2008 )
- «Το διατηρητέο αστικό μέτωπο» ( 27 Αύγουστος, 2008 )
- «Άβε Καίσαρ» ( 27 Σεπτέμβριος, 2008 )
- «Καφετέρια Τσουμί» ( 26 Οκτώβριος, 2008 )
- «Το δίλημμα της κατεδάφισης: Η ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΤΗΣ ΑΡΕΟΠΑΓΙΤΟΥ» ( 26 Νοέμβριος, 2008 )
- «Ρέκβιεμ για δύο κτήρια» ( 26 Δεκέμβριος, 2008 )
- Το ταλέντο του αρχιτέκτονα και η ιδιοτέλεια του εντολέα. ( 26 Ιανουάριος, 2009 )
- Σκέψεις για το νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 23 Μάρτιος, 2009 )
- Ο δρόμος είχε τη δική του ιστορία. ( 23 Απρίλιος, 2009 )
- Η «ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ 1930 ΚΑΙ ΤΟ ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΚΑΛΟ» ( 20 Μάιος, 2009 )
- 4 παρεμβάσεις αρχιτεκτόνων για το θέμα της Δ. Αρεοπαγίτου. ( 24 Ιούνιος, 2009 )
- Αρχιτεκτονικός Κανιβαλισμός στην Αθήνα ( 23 Ιούλιος, 2009 )
- Το νέο μουσείο της Ακρόπολης: Μια αταίριαστη σχέση ( 23 Αύγουστος, 2009 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ο θρίαμβος της σοφιστείας ( 21 Σεπτέμβριος, 2009 )
- Η χύτρα που θέλει να εξοβελίσει την κοπέλα για να συνομιλήσει με την θεά. ( 18 Οκτώβριος, 2009 )
- Διονυσίου Αρεοπαγίτου 17: εμπόδιο ή ευκαιρία; ( 24 Ιανουάριος, 2010 )
- Ο αρχιτέκτονας Bernard Tschumi ( 04 Οκτώβριος, 2007 )
- Aρχιτεκτονικός διαγωνισμός : Δ. Αρεοπαγίτου 2008-2009 ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- 'ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2008' ( 13 Μάρτιος, 2009 )
- Βιβλίο: Διαγωνισμός Ανάπλασης όψεων Δ. Αεροπαγίτου 2008. ( 25 Ιούλιος, 2011 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Α' παρουσίαση) ( 04 Ιανουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Β παρουσίαση) ( 04 Φεβρουάριος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 06 Ιανουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Δ παρουσίαση) ( 08 Σεπτέμβριος, 2013 )
- (129.12) Περί ιχθύων ( 14 Φεβρουάριος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (Γ παρουσίαση) ( 10 Απρίλιος, 2013 )
- ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΥΡΕΜΕΝΟΣ."Μια αρχιτεκτονική διαδρομή από το Παρίσι στα Γιάννενα" ( 01 Απρίλιος, 2013 )
- Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. (E παρουσίαση) ( 07 Οκτώβριος, 2013 )
- Νέο Μουσείο Ακρόπολης ( 18 Ιανουάριος, 2014 )
- (117.13) Ανασχεδιασμός του υπάρχοντος κτιρίου αποθήκευσης σιτηρών (silo) του Πειραιά σε μουσείο ενάλιων αρχαιοτήτων ( 16 Δεκέμβριος, 2013 )
- (121.13) Αρχαιολογικό μουσείο Aρχαίας Μεσσήνης και διαμορφώσεις στον αρχαιολογικό χώρο ( 08 Ιανουάριος, 2014 )
- (151.13) Eπαναπροσδιορίζοντας τα απομεινάρια ( 05 Απρίλιος, 2014 )
- (123.13) Αναγνώσεις πεδίου ( 13 Ιανουάριος, 2014 )
- (125.13) Σημείο συνάντησης μνήμης και θεάτρου ( 20 Ιανουάριος, 2014 )
- (126.13) Κατάδυση στην Αλόννησο ( 23 Ιανουάριος, 2014 )
- (132.13) Ανάπλαση, Αποκατάσταση Ανενεργού Λατομείου με χωροθέτηση χρήσεων Τουρισμού, Αναψυχής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ( 10 Φεβρουάριος, 2014 )
- (137.13) Πολιτιστικό κέντρο Γλυφάδας ( 23 Φεβρουάριος, 2014 )
- Ανακαίνιση του ιστορικού Grand Palais στο Παρίσι από τους LAN ( 22 Νοέμβριος, 2016 )
- (147.13) Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Κέντρο Πολιτισμού στη λίμνη Καϊάφα ( 21 Μάρτιος, 2014 )
- (150.13) Κέντρο πολιτισμού και καλλιτεχνικής δράσης στον Αυλώνα ( 29 Μάρτιος, 2014 )
- (101.14) Subterranea. Πάρκο Μνήμης στο κέντρο της Αθήνας ( 03 Απρίλιος, 2014 )
- 157.13 Μουσείο του Οδοντωτού στο φαράγγι του Βουραϊκού ( 18 Απρίλιος, 2014 )
- Πράσινες πολιτιστικές διαδρομές ( 15 Απρίλιος, 2014 )
- 180.13 Κέντρο ενάλιων αρχαιοτήτων στη Χίο ( 01 Ιούνιος, 2014 )
- 189.13 Μουσείο νεοελληνικής αρχιτεκτονικής στο Μέτς ( 23 Ιούνιος, 2014 )
- BACAM ( 06 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Η έννοια της περιπλάνησης στους σύγχρονους μουσειακούς χώρους ( 07 Νοέμβριος, 2014 )
- 116.14 Αρχαιολογικό μουσείο στην Αστυπάλαια ( 03 Νοέμβριος, 2014 )
- Δημοτικό Μουσείο «Θάλασσα» στην Αγία Νάπα ( 13 Ιανουάριος, 2015 )
- 140.14 Νέο Αρχαιολογικό Μουσείo Δήλου ( 11 Φεβρουάριος, 2015 )
- 141.14 Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αρχαία Μεσσήνη ( 12 Φεβρουάριος, 2015 )
- 143.14 Νέο αρχαιολογικό και ψηφιακό μουσείο στην Αρχαία Ολυμπία ( 17 Φεβρουάριος, 2015 )
- 149.14 Πολυχώρος τέχνης στην Πλατεία Τελωνείου στα Παλαιά Βόλου ( 24 Φεβρουάριος, 2015 )
- 153.14 Μουσείο διπλωματικών Αρχιτεκτονικής Σχολής ( 02 Μάρτιος, 2015 )
- 190.14 Μουσείο Φάρων στην Άνδρο ( 22 Απρίλιος, 2015 )
- 185.14 Αρχαιολογικό Μουσείο για την Ακαδημία Πλάτωνος ( 14 Απρίλιος, 2015 )
- Μουσείο Palazzo di Lorenzo στην Σικελία ( 15 Μάιος, 2015 )
- 204.14 Φάρος. Πλησίασμα στο φως ( 13 Μάιος, 2015 )
- 215.14 Κέντρο Αρχαιολογικών Ερευνών. Άνδρος ( 28 Μάιος, 2015 )
- 218.14 The Floating Museum ( 03 Ιούνιος, 2015 )
- 221.14 Μουσείο περιβάλλοντος και εισαγωγής στο ορυχείο ( 06 Ιούνιος, 2015 )
- Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου ( 19 Ιούλιος, 2015 )
- Αρχαιολογικό Μουσείο Ελεύθερνας ( 01 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Μουσείο Ακρόπολης: Στα 25 καλύτερα Μουσεία του κόσμου ( 18 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Η αρχιτεκτονική του Μουσείου Μαστίχας ( 01 Μάρτιος, 2017 )
- Νέο Αρχαιολογικό - Θεματικό Μουσείο Πειραιά ( 03 Μάιος, 2017 )
- Διεθνής Αρχιτεκτονικός Διαγωνισμός για το Νέο Κυπριακό Μουσείο ( 06 Ιούνιος, 2017 )