ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΕΣ
Συμμετοχες 2014
Φοιτητική ομάδα: Γεωργιάδου Κυριακή, Δημητριάδου Μαρία Χριστίνα
Επιβλέπουσα καθηγήτρια: Ανδρεάδου Τατιάνα
Σύμβουλος διπλωματικής : Βλαχοδήμος Γιώργος
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Ημερομηνία παρουσίασης : Ιούλιος 2014
Με αφορμή τη διπλωματική εργασία έγιναν συγκεκριμένες προτάσεις σε περιοχή της ανατολικής Θεσσαλονίκης, πιο συγκεκριμένα για την περιοχή του παραλιακού μετώπου του δήμου Πυλαίας. Η περιοχή της επέμβασης οριοθετείται από σαφή όρια, δομικά (εθνική οδός θεσσαλονίκης - μουδανιών) και φυσικά στοιχεία ( περιφερειακή αντιπλημμυρική τάφρος & χείμαρρος βαθύλακου). Η μελέτη αυτή έγινε στα πλαίσια διερεύνησης του ορίου στεριάς - θάλασσας έχοντας ως σκοπό την ανάδειξη του παραλιακού μετώπου.
ανάλυση
Η εικόνα της περιοχής μετά από την επιτόπου παρατήρηση χαρακτηρίζεται παραμελημένη και αναξιοποίητη. Είναι ιδιαίτερα αραιοκατοικημένη και οι χρήσεις που συναντάμε είναι ποικίλες. Παρ' όλα αυτά όμως σε μεγάλο μέρος της αποτελεί εστία μολύνσεως λόγω ρίψης μπαζών και λυμμάτων.
Τέλος, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο περιορισμός αλλά και ο αποκλεισμός της προσβασιμότητας προς το παραλιακό μέτωπο με αποτέλεσμα την αποκοπή της κίνησης προς την παραλία, η απομόνωση από τον υπόλοιπο αστικό ιστό αλλά και η απουσία πρασίνου.
concept
Η πρόταση στηρίζεται σε μελέτη γενικού πολεοδομικού σχεδιασμού που έγινε από ομάδα του κ. Δούμα το 2012. Στη μελέτη αυτή προτείνεται η αξιοποίηση της παραλιακής ζώνης με την βελτίωση των συνδέσεων της περιοχής με τον αστικό ιστό, με την πρόσθεση νέων χρήσεων φιλικών προς τους χρήστες, την μείωση των κενών χώρων και τέλος την σύνδεση με τη φύση.
Γενικότερα πιστεύουμε ότι κρίνεται σκόπιμο να αποκτήσει η περιοχή μια ενιαία ταυτότητα αλλά και διάφορες χρήσεις έτσι ώστε να προσελκύσει τους κατοίκους. Σύμφωνα με τα παραπάνω σχεδιάστηκαν πέντε σημεία ενδιαφέροντος, με διαφορετικές οπτικές και θέες, διαφορετικές χρήσεις και διαδρομές που τις ενοποιούν.
Προκειμένου να αξιοποιήσουμε όλη την ακτογραμμή και να αναδείξουμε όλες τις θέες που προσφέρονται, οδηγηθήκαμε στην δημιουργία μίας τεθλασμένης διαδρομής. O σχεδιασμός ξεκινάει με χαράξεις που ακολουθούν τις κλίσεις της ακτογραμμής σε συνδυασμό με τις προοπτικές που προσφέρουν οι διάφορες στάσεις. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μια ενιαία συνεχής κίνηση, που η περιπλάνηση των χρηστών γίνεται παράλληλα της ακτογραμμής.
Master plan
Ξεκινώντας λοιπόν την διαδρομή από το δυτικό κομμάτι συναντά κανείς τον πρώτο πυρήνα της κοινωνικοποίησης που αποτελείται από αθλητικές εγκαταστάσεις και υπαίθρια αγορά. Σκοπός είναι η προσέλκυση κυρίως των κατοίκων από την μοναδική γειτονιά που υπάρχει στην περιοχή. Η δεύτερη στάση είναι ο πυρήνας της αναψυχής και αποτελείται από εστιατόρια και καφετέριες για να προσέλθει κόσμος της μεσημεριανές/ βραδινές ώρες.
Ο τρίτος σταθμός είναι αυτός του πολιτισμού ο οποίος θα φιλοξενεί διάφορα δρώμενα έτσι ώστε να κρατάει την περιοχή σε εγρήγορση κυρίως τις βραδινές ώρες. Μία υπέργεια διαδρομή προσφέρει μία διαφορετική πλευρά της θέας προς την πόλη και ταυτόχρονα στεγάζει τις απαραίτητες χρήσεις του σταθμού.
Φτάνοντας στον τέταρτο πυρήνα συναντά κανείς το πάρκο, οικογενειακής απασχόλησης. Στεγασμένες περιοχές και διαδρομές υπάρχουν προκειμένου να δημιουργηθούν δροσερά σημεία κατάλληλα για να περνούν ευχάριστο χρόνο οι οικογένειες. Aυτός ο σταθμός βρίσκεται κοντά σε εμπορικό κέντρο που η προσέλευση του κόσμου είναι ήδη πολύ μεγάλη.
Τελευταίος σταθμός είναι η μαρίνα στον οποίο φτάνει κανείς με μία πλωτή διαδρομή. Η επιλογή αυτής της διαδρομής γίνεται λόγω της έλλειψης χώρου μιας και ένα εμπορικό κέντρο έχει δυστυχώς τοποθετήσει το πάρκινγκ του πάνω στον αιγιαλό. Ο πυρήνας αυτός προορίζεται τόσο για τον τουρισμού αλλά και για να φιλοξενεί θαλάσσιες δραστηριότητες. Το οικόπεδο αυτό είναι ιδιοκτησία του δήμου Πυλαίας και ο σχεδιασμός που προτείνουμε έχει γίνει ακριβώς πάνω στα στοιχεία του ΦΕΚ που προβλέπεται.
Γενικότερα, σκοπός μας ήταν η αποφυγή μεγάλων κλειστών κτιρίων και η έμφαση σε στεγασμένους χώρους που προσφέρουν σκίαση αλλά και στάσεις προς τη θέα. Γυαλί, μέταλλο και ξύλο είναι τα υλικά που μας βοηθούν για την ενοποίηση της επέμβασης. Η περιοχές στάθμευσης είναι πάντα σε συνδυασμό με πλούσια φύτευση, ώστε να αποφευχθεί η τσιμεντένια έκταση και επιπλέον βρίσκεται σε χαμηλότερο επίπεδο από τις διαδρομές και τις στάσεις.
Το ύφος που θέλαμε να δοθεί είναι μία διαδρομή δίπλα στη θάλασσα η οποία να διαμορφώνεται από σχήματα και μορφές τριγωνικές, διαγώνιες και τεθλασμένες. Σχήματα δηλαδή που παραπέμπουν το ανθρώπινο μάτι σε έννοιες όπως η προοπτική, το βάθος, την κατεύθυνση, την κίνηση και την δυναμικότητα. Οι επισκέπτες καλούνται να αποκτήσουν μία άλλη σχέση με την περιοχή αυτή, να γίνουν εξωστρεφείς, βγαίνοντας από τα μεγάλα κτίρια αποκτώντας τη δυνατότητα περιπλάνησης κοντά στη θάλασσα.
Διπλωματικές & Ερευνητικές Εργασίες - Το greekarchitects.gr, προτείνει μια θεματική ενότητα, στην οποία παρουσιάζονται πτυχιακές ή ερευνητικές εργασίες φοιτητών από σχολές πολυτεχνείων της Ελλάδας και του εξωτερικού. Οι ενδιαφερόμενοι /νες μπορούν να μας στείλουν την διπλωματική τους εργασία.
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- (224) Νέο λιμάνι στον Αγιόκαμπο ( 30 Μάρτιος, 2011 )
- (136.13) Προς το Φάρο ( 21 Φεβρουάριος, 2014 )
- 135.14 Κέντρο ανάδειξης Ξυλοναυπηγικής και Ιστιοπλοϊκής τέχνης ( 03 Φεβρουάριος, 2015 )
- 142.14 Κέντρο Καταδύσεων στην Καβάλα ( 15 Φεβρουάριος, 2015 )
- 167.14 ΠΡΟΣ|ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ( 20 Μάρτιος, 2015 )
- 198.14 Ενεργοποίηση του παράκτιου μετώπου στην πόλη του Ηρακλείου ( 05 Μάιος, 2015 )
- 200.14 Επαναπροσδιορίζοντας την ακτογραμμή ( 07 Μάιος, 2015 )
- 205.14 Σταθμός επιβατών σε νησιωτικό λιμάνι ( 14 Μάιος, 2015 )
- 106.15 Εκπαιδευτικό εργαστήρι στο Πέραμα ( 09 Αύγουστος, 2015 )