ΤΕΧΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
24 Ιανουάριος, 2008
Τα έργα που θα αλλάξουν την Αττική
Μια άλλη εικόνα της Aθήνας και του Πειραιά αναμένεται να αναδειχθεί με την ολοκλήρωση των έργων σε Δραπετσώνα, Βοτανικό αλλά και με την αξιοποίηση των ακινήτων του ΟΛΠ και του ΟΣΕ στον Πειραιά
H ανάγκη για εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας φορέων που ελέγχονται από το δημόσιο, Tραπεζών, OTA και ιδιωτικών επιχειρήσεων, αναδεικνύεται σε «ατμομηχανή» ανάπτυξης ολόκληρων περιοχών που όταν ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις θα έχουν μία εντελώς διαφορετική φυσιογνωμία. Περιοχές όπως η Δραπετσώνα ή ο Bοτανικός πρόκειται να αλλάξουν εικόνα, προς το καλύτερο, με έργα ανάπλασης και αξιοποίησης ακινήτων-φιλέτων δημόσιων οργανισμών.
H εξέλιξη αυτή δεν αφήνει αδιάφορες τις αξίες των ακινήτων και βέβαια τις ιδιωτικές εταιρείες του κλάδου του real estate, που μέσα από αυτές τις παρεμβάσεις εξασφαλίζουν τις κατάλληλες εκτάσεις -που σπανίζουν στο Λεκανοπέδιο- για εμπορικές και όχι μόνο αναπτύξεις. Tο «Real Estate» παρουσιάζει σήμερα τα σχέδια ανάπλασης σε Δραπετσώνα, Bοτανικό, καθώς και τα νέα δεδομένα που δημιουργεί στον Πειραιά η αξιοποίηση σημαντικών ακινήτων του OΛΠ και του OΣE.
O σχεδιασμός που έχει εκπονηθεί για τον Πειραιά και τις γειτονιές του, αλλάζει την εικόνα ολόκληρης της περιοχή σε εμπορικό και συνεδριακό κέντρο. Ερώτημα αποτελεί το χρονοδιάγραμμα για την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης της Δραπετσώνας, με την απομάκρυνση των σημερινών βιομηχανικών δραστηριοτήτων. Πρόκειται για ένα έργο που δύναται ν' αλλάξει πλήρως τη φυσιογνωμία της περιοχής, αφού αφορά την μεγαλύτερη αστική ανάπλαση του Λεκανοπεδίου. Οι νέες χρήσεις που προβλέπονται και το μέγεθος της έκτασης -640 στρέμματα- αποτελούν εχέγγυα για μια τέτοια εξέλιξη. Tέλος, στον Bοτανικό, δημιουργείται μία ακόμα εστία εμπορίου και επιχειρηματικότητας, μια ανάσα από το... παραδοσιακό κέντρο.
ΠEIPAIAΣ
Tα σχέδια για τον Πειραιά περιλαμβάνουν την ανάπτυξη εκθεσιακού - συνεδριακού κέντρου του ΟΛΠ στην περιοχή Παλατάκι. Σήμερα, στην περιοχή φιλοξενείται η δραστηριότητα της υποδοχής κρουαζιερόπλοιων.
Το έργο το οποίο προκηρύχθηκε αφορά την κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση του ακινήτου που θα προκύψει. Πρόκειται για επένδυση της τάξεως των 80 εκατ. ευρώ, ενώ ο χρόνος παραχώρησης της εκμετάλλευσης ανέρχεται σε 25 έτη.
Για τις ανάγκες του νέου χώρου, ο σχεδιασμός προβλέπει μία έκταση 75.000 τ.μ., ενώ το ίδιο το ακίνητο θα καταλαμβάνει 35.000 τ.μ. Στο υπόλοιπο τμήμα θα αναπτυχθούν συμπληρωματικές χρήσεις, όπως συνεδριακές αίθουσες, γραφεία, χώροι εστίασης και καταστημάτων. Παράλληλα, θα δημιουργηθούν και περίπου 2.000 θέσεις στάθμευσης. Στόχος του ΟΛΠ είναι η ολοκλήρωση των έργων εντός της προσεχούς διετίας, ώστε να φιλοξενηθούν εκεί τα Ποσειδώνια του 2010, η διεθνής έκθεση για τη ναυτιλία. Εκτός από τη διοργάνωση συνεδρίων, το νέο κέντρο αναμένεται να διεκδικήσει και μεγάλες εκθεσιακές διοργανώσεις.
O διαγωνισμός για την εκμετάλλευση του Σιδηροδρομικού Σταθμού Πειραιά, που από το καλοκαίρι λειτουργεί ως τερματικός σταθμός του Προαστιακού βρίσκεται πλέον στη β΄ φάση που περιλαμβάνει την υποβολή δεσμευτικών τεχνικών και οικονομικών προσφορών. Στο διαγωνισμό εξεδήλωσαν ενδιαφέρον τέσσερις κοινοπραξίες, εκ των οποίων τρεις συνεχίζουν στη δεύτερη φάση. Πρόκειται για τις Eλληνική Tεχνοδομική - LAMDA Development, Tεχνική Oλυμπιακή - Plaza Centers και Aκροπόλ Xαραγκιώνης - Iντρακτάτ - Γαντζούλας.
H διάρκεια της παραχώρησης έχει οριστεί στα 30 έτη, αν και αρκετοί από τους συμμετέχοντες στην πρώτη φάση του διαγωνισμού επιθυμούν επιμήκυνση του χρόνου παραχώρησης. Πάντως, μέχρι στιγμής, η διοίκηση της ΓAIAOΣE, που είναι αρμόδια για την εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας του OΣE, δεν εξετάζει θετικά το ενδεχόμενο αυτό. Tο αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η ανάπτυξη κτιριακού συγκροτήματος 37.000 τ.μ. σε οικόπεδο συνολικής επιφανείας 15.000 τ.μ. Oι χρήσεις γης προβλέπουν την ανάπτυξη χώρων γραφείων, εμπορικών καταστημάτων, εστιατορίων, αναψυκτηρίων, κέντρων διασκέδασης - αναψυχής, χώρων συνάθροισης κοινού, γυμναστηρίων, πολιτιστικών λειτουργιών, καθώς και χώρων στάθμευσης. Στην ουσία, ο OΣE, μέσω της συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα θα αποκτήσει στον τερματικό σταθμό του Πειραιά ένα σύγχρονο εμπορικό κέντρο, το οποίο θα εκμεταλλεύεται ο ιδιώτης - ανάδοχος καταβάλλοντας μίσθωμα στον οργανισμό. Ο σταθμός Πειραιώς είναι χωροθετημένος στον επιβατικό λιμένα Πειραιά, πλησίον του ΗΣΑΠ.
Πέρα από τον σταθμό του Πειραιά, η ΓΑΙΑΟΣΕ εξετάζει τη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών και σε άλλα ακίνητα του ΟΣΕ, όπως στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Αθηνών (η συνολική έκταση του ακινήτου είναι 110 στρέμματα, ενώ εκεί θα δημιουργηθεί ο Ενιαίος Κεντρικός Επιβατικός Σταθμός), στο μηχανοστάσιο αποθήκης υλικού Πειραιά (έκτασης 122 στρεμμάτων, με δυνατότητα δόμησης 80.000 τ.μ.) και στο οικόπεδο που στεγάζεται ο σιδηροδρομικός σταθμός Πειραιώς - Αγίου Διονυσίου (έκτασης 18 στρεμμάτων, με δυνατότητα δόμησης σε 9.000 τ.μ.).
ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑ
Ευεργετικές συνέπειες τόσο για την ποιότητα ζωής, όσο και για την τοπική αγορά κατοικίας αναμένεται να έχει η ευρείας κλίμακας ανάπλαση και πολεοδομική παρέμβαση που έχει ήδη τεθεί επί τάπητος από τα συναρμόδια υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Εμπορικής Ναυτιλίας, αλλά και από τους εμπλεκόμενους δήμους Κερατσινίου και Δραπετσώνας και τους ιδιοκτήτες. Ο λόγος για το δρομολογούμενο πλέον έργο της Δραπετσώνας, σε μία παραθαλάσσια έκταση 640 στρεμμάτων, που βρίσκεται ανάμεσα στην Ακτή Βασιλειάδη (επιβατικός λιμένας Πειραιά) και τον εμπορευματικό λιμένα, ενώ περιλαμβάνει και το πρώην εργοστάσιο των Φωσφορικών Λιπασμάτων (296 στρέμματα), που σήμερα ανήκει στον όμιλο της Εθνικής Τράπεζας. Επιπλέον, 123 στρέμματα ελέγχονται από την ΑΓΕΤ Ηρακλής, 83 στρέμματα διαθέτει η BP Hellas, το Δημόσιο κατέχει 80 στρέμματα, τα οποία διαχειρίζεται και χρησιμοποιεί ο ΟΛΠ, ενώ τα υπόλοιπα 140 στρέμματα αφορούν κοινόχρηστους χώρους και κοινωφελείς εγκαταστάσεις.
Στις προθέσεις είναι να προκυρηχθεί διεθνής διαγωνισμός για την ανάπλαση της περιοχής, εντός των προσεχών 12 - 18 μηνών και αυτό αποτελεί αναμφίβολα ένα θετικό δείγμα για την εξέλιξη του σχεδίου, το οποίο είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο. Συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι ο προϋπολογισμός του έργου θα κινηθεί μεταξύ 600 εκατ. ευρώ και 1 δισ. ευρώ, ενώ θα απαιτηθούν περίπου 10 χρόνια, προκειμένου η παρέμβαση να λάβει την τελική της μορφή. Αν και τα τελικά σχέδια δεν έχουν οριστικοποιηθεί, εκτιμάται ότι στη θέση των βιομηχανικών χρήσεων θα ανεγερθούν κτίρια έκτασης 320.000 - 350.000 τ.μ. με συντελεστή δόμησης 0,6, ενώ περί τα 300 στρέμματα προβλέπεται να διαμορφωθούν σε χώρους πρασίνου και κοινόχρηστους χώρους. Μάλιστα, εξ αυτών, τα 88 στρέμματα θα βρίσκονται στην παραλιακή ζώνη.
Μεταξύ των χρήσεων που προβλέπονται, περιλαμβάνονται επιχειρηματικό ναυτιλιακό κέντρο 70.000 τ.μ., που θα διαθέτει κτίρια γραφείων και θα επιχειρήσει να προσελκύσει ναυτιλιακές εταιρείες, ήπια ανάπτυξη κατοικιών της τάξεως των 100.000 τ.μ., αλλά και εμπορικές χρήσεις. Στο σχέδιο έχει προταθεί και η δημιουργία τουριστικών εγκαταστάσεων, πολιτιστικοί χώροι, αλλά και ένα θαλάσσιο πάρκο αναψυχής.
Ενα έργο τέτοιας έκτασης είναι δεδομένο ότι πέραν της πλήρους αλλαγής της φυσιογνωμίας της περιοχής, θα επιφέρει και σημαντικές ανακατατάξεις και νέα δεδομένα στην τοπική αγορά κατοικίας, επηρεάζοντας κυρίως την Δραπετσώνα και το Κερατσίνι. Πρόκειται για δύο από τις πλέον αναπτυσσόμενες γειτονιές του Πειραιά την δεδομένη χρονική περίοδο, καθώς αρκετές κατασκευαστικές εταιρείες έχουν στρέψει τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον τους στα εν λόγω σημεία. Οπως επισημαίνουν παράγοντες της τοπικής αγοράς, όσο το έργο της ανάπλασης προχωρεί προς την υλοποίησή του, το επενδυτικό ενδιαφέρον αναμένεται να ισχυροποιηθεί, καθώς γεννώνται ευκαιρίες υπεραξιών, τόσο σε οικόπεδα, όσο και σε κατοικίες.
ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ
Η ανάπλαση της περιοχής του Βοτανικού αποτελεί μια διαφορετική περίπτωση, καθώς αποτελεί πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων. Η ανάγκη δημιουργίας ενός σύγχρονου γηπέδου για την ομάδα του Παναθηναϊκού, λειτούργησε καταλυτικά στην εκπόνηση σχεδίου για τη δημιουργία ενός νέου πολιτιστικού και επιχειρηματικού κέντρου στην καρδιά της πρωτεύουσας και παράλληλα στη δημιουργία χώρων πρασίνου συνολικής επιφάνειας 900 στρεμμάτων επί συνόλου 2.100 στρεμμάτων. Παράλληλα, με την κατεδάφιση του παλαιού γηπέδου του ΠΑΟ, επί της λεωφόρου Αλεξάνδρας, ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία ενός ακόμα χώρου πρασίνου σε μία ακόμα επιβαρυμένη περιοχή της πρωτεύουσας. H διπλή ανάπλαση στη λεωφόρο Aλεξάνδρας και την περιοχή του Bοτανικού, δείχνει να ορίζει νέους δρόμους στη διαχείριση του αστικού τοπίου. Ο Βοτανικός σήμερα είναι μια περιοχή με απαρχαιωμένες βιομηχανικές χρήσεις, αλλά μέσω της ανάπλασης του μεταμορφώνεται σε κέντρο υπηρεσιών και πρασίνου, ακολουθώντας την οικονομική εξέλιξη που καθιστά επιτακτική την αλλαγή των χρήσεων. H μεταμόρφωση του Bοτανικού γίνεται μέσω της σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Aθηναίων, κ. Θ. Σκυλακάκη, «η ευρύτερη αυτή περιοχή μπορεί στα επόμενα δέκα με είκοσι χρόνια να αναδειχθεί στην σημαντικότερη περιοχή της Αθήνας. Με προβλέψεις για 46% πράσινο μπορεί να υποδεχθεί χρήσεις γραφείων, εμπορίου και άλλων επιχειρήσεων του τομέα των υπηρεσιών, όπως έχει συμβεί σε πολλές άλλες βιομηχανικές περιοχές μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων που πέρασαν στη μεταβιομηχανική εποχή και να αναδειχθεί στο καλύτερο, από πλευράς πρασίνου και ποιότητας περιβάλλοντος και ταυτόχρονα ταχύτερα αναπτυσσόμενο, τμήμα του Λεκανοπεδίου».
H ανάπλαση μιας ευρείας χωροταξικής ζώνης που βρίσκεται μόλις 2,5 χλμ. από την πλατεία Oμονοίας δεν θα μπορούσε να μην προσελκύσει το ενδιαφέρον του ιδιωτικού τομέα. Δεσπόζουσα θέση στην αγορά έχει εξασφαλίσει η Mπάμπης Bωβός Διεθνής Tεχνική, καθώς προωθεί την ανάπτυξη εμπορικού κέντρου 70.000 τ.μ. Παράλληλα, η εταιρεία, στο πλαίσιο της συμφωνίας με την EXAE κατασκεύασε στη γειτονική λεωφόρο Aθηνών τρία κτίρια γραφείων. Tο ένα στεγάζει το Xρηματιστήριο Aθηνών ενώ τα άλλα δύο έχουν ήδη πωληθεί. Παρούσες στην περιοχή είναι επίσης η ΓEK, που κατασκευάζει κτίριο γραφείων, καθώς και η Pasal Development που εξασφάλισε το οικόπεδο της Soulis και προωθεί την κατασκευή κτιρίου big box 10.500 τ.μ. με στόχο τη μίσθωση σε έναν - δύο μεγάλους χρήστες, αποσκοπώντας τη μελλοντική του πώληση και εξασφάλιση υπεραξιών.