ΜΟΝΙΜΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
ΦΩΤΙΣΜΟΣ
12 Μάιος, 2010
Η ‘ενηλικίωση’ της επαγγελματικής μελέτης φωτισμού
Ο σχεδιασμός του φωτισμού υπήρξε συνειδητή πράξη από την αρχή της ιστορίας του πολιτισμού.
Η τρέχουσα δυσμενής οικονομική πραγματικότητα, ως το αναπόφευκτο αποτέλεσμα χρόνιων στρεβλέσεων σχεδόν σε κάθε κλάδο επαγγελματικής δραστηριότητας στη χώρα, εκτός από ένα εξαιρετικά επώδυνο παρόν, προσφέρει αναμφισβήτητα τροφή προς σκέψη για την λεγόμενη 'επόμενη' μέρα. Μέσα στο πλαίσιο αυτό, ο αρχιτεκτονικός φωτισμός είτε ως διαδικασία δημιουργικού σχεδιασμού είτε ως πεδίο εφαρμογής καινοτόμων και ενεργειακά αποδοτικών τεχνολογιών, καλείται να υπερβεί την 'εφηβεία' του και να προσφέρει αξιόπιστες λύσεις στις σύγχρονες απαιτήσεις. Ένας νέος, αυτόνομος, προηγμένος επιστημονικός κλάδος, αυτός των επαγγελματιών μελετητών φωτισμού, ηγείται της σημαντικής προσπάθειας για να απελευθερώσει το σχεδιασμό φωτισμού από εμπορικές πρακτικές μεγιστοποίησης πωλήσεων φωτιστικού εξοπλισμού και για να θεμελιώσει ένα νέο πεδίο επιστημονικής μελέτης, έρευνας και εφαρμογής αρχιτεκτονικού φωτισμού σε ένα αμιγώς δημιουργικό πλαίσιο.
Η αρχιτεκτονική των τελευταίων δεκαετιών, σε όλο το κόσμο, σηματοδοτειται από μεγάλα κτιριακά έργα στα οποία η ένταξη του φυσικού φωτισμού αποτελεί κυρίαρχη παράμετρο, ενώ η εφαρμογή καινοτόμων τεχνικών και προϊόντων νέας τεχνολογίας όπως για παράδειγμα ειδικών υαλοπινάκων, συστημάτων σκιασμού, αυτομάτων συστημάτων ελέγχου, επιτρέπει την αποτελεσματική χρήση και τον έλεγχο του φυσικού φωτισμού με εξαιρετικά αισθητικά και λειτουργικά αποτελέσματα. Σήμερα, η ανάγκη για εξοικονόμηση ενέργειας, για προστασία του περιβάλλοντος, για εξασφάλιση υγιεινού εσωκλίματος, για αύξηση της παραγωγικότητας, επιβάλει τη χρήση του φυσικού φωτισμού στα κτίρια. Το φυσικό φως δημιουργεί υγιεινό εσωκλίμα, εξοικονομεί ενέργεια και ως εκ τούτου οικονομικούς πόρους. Στο σύγχρονο αρχιτεκτονικό έργο είναι έντονη η τάση για αναθεώρηση των στρατηγικών και των μεθόδων σχεδιασμού που αναπτυχθήκαν κατά την τελευταία εκατονταετία. Η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης σε συνδυασμό με την εξασφάλιση βιολογικής άνεσης, επανέρχεται ως ένα από τα βασικά κριτήρια του ολοκληρωμένου αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.
Σύμφωνα με ένα γενικά αποδεκτό ορισμό, η επαγγελματική μελέτη αρχιτεκτονικού φωτισμού αφορά την τέχνη και την επιστήμη του φωτισμού σε κατασκευασμένα - δομημένα περιβάλλοντα της ανθρώπινης δραστηριότητας. Αυτή η δημιουργική διαδικασία σχεδιασμού έχει στόχο την επίτευξη μιας λεπτής ισορροπίας ανάμεσα στο τεχνικά αποδεκτό ("επαρκής φωτισμός"), στο αισθητικά επιθυμητό ("κατάλληλη ατμόσφαιρα") αποτέλεσμα και στη σύγχρονη απαίτηση για ενεργειακά βιώσιμες λύσεις φωτισμού.
Η μεγάλη πλειοψηφία των αρχιτεκτονικών χώρων στη χώρα, δυστυχώς υστερούν σε καλό φωτισμό. Ο υφιστάμενος φωτισμός είναι τις περισσότερες φορές, ομοιόμορφος, χωρίς αναφορά στην αρχιτεκτονική, το χρήστη και συχνά, τη λειτουργικότητα του χώρου. Μια λύση σε αυτό, θα ήταν η ανάθεση της μελέτης του φωτισμού σε κάποιον ειδικευμένο επαγγελματία μελετητή φωτισμού. Παρόλα αυτά, λίγοι θεωρούν ότι αξίζει να αφιερώσουν ενέργεια και χρήμα για μια επαγγελματική μελέτη φωτισμού. Το σωστό είναι, ότι ένας ειδικευμένος μελετητής φωτισμού θα κερδίσει χρόνο και χρήμα για λογαριασμό του πελάτη του, παραδίδοντάς του μια λύση φωτισμού που θα ενισχύει και θα αναδεικνύει την αρχιτεκτονική και το σχέδιο ενός χώρου.
Ο σχεδιασμός του φωτισμού υπήρξε συνειδητή πράξη από την αρχή της ιστορίας του πολιτισμού. Καθ' όλη τη διάρκεια της ιστορίας της αρχιτεκτονικής, το φως χρησιμοποιήθηκε με ποικίλους τρόπους ώστε να αναδείξει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, να δημιουργήσει μυστήριο και θρησκευτική κατάνυξη, να υποβάλει την κατάλληλη ατμόσφαιρα, να ορίσει το χώρο.
Κοιτάζοντας πίσω, στο παρελθόν της αρχιτεκτονικής - με την έννοια της παραγωγής δομημένου χώρου - διαπιστώνεται ότι, στις επιλογές των μεγεθών, των σχημάτων, των υλικών, των χρωμάτων, πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η σχέση τους με το φυσικό φως. Το φως δεν έρχεται να συμπληρώσει και να εφαρμοστεί στο ήδη δομημένο περιβάλλον, αλλά πολύ συχνά η δόμηση αναπτύσσεται με παράμετρο το επιθυμητό φως.
Ο φωτισμός των κτιρίων καθορίζεται από το κλίμα, από το μέγεθος και τη χωροθέτηση των ανοιγμάτων και από τη χωροθέτηση των δραστηριοτήτων μέσα στο κτίριο. Τα παράθυρα και τα ανοίγματα οροφής έχουν εξέχουσα θέση στη δομή του κτιρίου. Σε ένα σημαντικό βαθμό, η αρχιτεκτονική του παρελθόντος τείνει να επιτρέπει την είσοδο του φυσικού φωτός στα κτίρια, μόνο εκεί που είναι επιθυμητό. Αποτέλεσμα αυτής της αντιμετώπισης είναι οι έντονες διαφοροποιήσεις της στάθμης του φωτισμού μέσα στο κτίριο ακόμα και μέσα στον ίδιο χώρο. Συνήθως η παρουσία ανοιγμάτων και των αντίστοιχων φωτεινών περιοχών επισημαίνει κάποιο ιδιαίτερο γεγονός ή στοιχείο του χώρου (π.χ. τη θέση των αγαλμάτων στους αρχαίους ναούς, της Αγίας Τράπεζας μέσα στις εκκλησιές).
Πριν το 1800, το κτιριακό κέλυφος είναι το μόνο μέσο που διαχωρίζει το εσωτερικό από το εξωτερικό περιβάλλον και το μόνο μέσο για τον έλεγχο του θερμικού περιβάλλοντος, με βοηθητικό μέσο θέρμανσης τις εστίες τζακιού. Ο φωτισμός είναι κυρίως φυσικός. Συμπληρωματικός φωτισμός παρέχεται από κεριά και λάμπες λαδιού. Οι αρχιτέκτονες είναι υποχρεωμένοι να λαμβάνουν υπόψη τις υφιστάμενες μικροκλιματικές συνθήκες της περιοχής και να επαφίενται στην κατασκευή του κελύφους για τον έλεγχο του θερμικού και του φωτεινού περιβάλλοντος.
Η βιομηχανική επανάσταση ανατρέπει πλήρως το καθεστώς αυτό. Με τις τεχνολογικές καινοτομίες της περιόδου αυτής, οι σχεδιαστές των κτιρίων απελευθερώνονται από τις δεσμεύσεις που καθορίζουν τις αρχιτεκτονικές φόρμες. Η εξάρτηση από το φυσικό φως εκλείπει με την εφευρεση της λάμπας αεριού και στη συνέχεια του ηλεκτρικού λαμπτήρα πυράκτωσης από τον T. Edison (1879). Με την εφεύρεση του ηλεκτρικού λαμπτήρα προσφέρεται στους αρχιτέκτονες ένας νέος πλούτος, το τεχνητό φως, με τα τεράστια πλεονεκτήματα του.
Το τεχνητό φως, σε αντίθεση με το φυσικό, είναι απόλυτα ελεγχόμενο, ως προς τη διάρκεια αλλά και ως προς την ποσότητα. Θεωρητικά οι δυνατότητες του είναι άπειρες καθώς επίσης και η ικανότητα των αρχιτεκτόνων να δημιουργήσουν υψηλή αρχιτεκτονική είναι πολύ μεγαλύτερη.
Οι παράγοντες που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη σε κάθε επαγγελματική μελέτη φωτισμού είναι:
Οι φυσιολογικές απαιτήσεις του ατόμου, οι οποίες καθορίζουν:
-Το επιθυμητό επίπεδο φωτισμού
-Το βαθμό θάμβωσης
-Την κατανομή της λαμπρότητας στο χώρο
Η ψυχολογική διάθεση του ατόμου, η οποία επηρεάζει:
-Τη θερμοκρασία χρώματος
-Τη χρωματική απόδοση των λαμπτήρων
Η βέλτιστη χρήση της ενέργειας, η οποία με τη σειρά της καθορίζει:
-Την εκλογή του κατάλληλου επιπέδου φωτισμού
-Η εκλογή του κατάλληλου είδους φωτιστικού
-Την εκλογή των κατάλληλων λαμπτήρων και φωτιστικών σωμάτων
-Την εκλογή του κατάλληλου συστήματος διαχείρισης του φωτισμού
Τα φωτιστικά σώματα που επιλέγονται θα πρέπει:
-Να εναρμονίζονται με την αρχιτεκτονική και τη διακόσμηση του χώρου τόσο από αισθητική όσο και από λειτουργική άποψη
-Να διατηρούν τη θερμοκρασία κοντά στους λαμπτήρες και τα όργανα λειτουργίας τους σε χαμηλά επίπεδα
-Να κατανέμουν κατάλληλα τη φωτεινή ροή των λαμπτήρων
-Να είναι προσιτά για συντήρηση και καθαρισμό
Είδη φωτισμού
Γενικός εξασφαλίζει ικανοποιητικά επίπεδα φωτισμού για την ασφαλή, άνετη και ευχάριστη κίνηση και παραμονή στο χώρο.
Τοπικός για ικανοποιητικό φωτισμό στις θέσεις εργασίας.
Ανάδειξης επιλεγμένων αρχιτεκτονικών και διακοσμητικών στοιχείων του χώρου.
Διακοσμητικός προσθέτει ζωντάνια και χρώμα και ενισχύει το αίσθημα της ζεστής και φιλικής ατμόσφαιρας.
Θεόδωρος Δ Κοντορήγας MBA MSc PLDA SLL
Θ. Κοντορήγας και Συνεργάτες Αρχιτέκτονες Φωτισμού
Λεζάντες φωτογραφικού υλικού :
1. Monte Carlo Beach Hotel /Lighting Desigh: PSLAB.
2. Bridge of Aspiration, London / Lighting Design: SAMA / Photography by Edmund Sumner.
3 - 4. Private House Spa, UK / Lighting Design: Lighting Design International.
5. Warm connection, Croatia / Lighting Design: Skira Studio.
6 - 7. Morimoto restaurant, Philadephia / Lighting Design: Focus Lighting / Photography: David Joshef.
8. Houndsditch, London / Lighting Design: MBLD / Photography: Rob Honeywill.
9. Shackler Crossing, UK / Lighting Design: SAMA / Photography: James Newton.
10. Liliencare Mall, Wiesbaden, Germany / Lighting Design: Licht Vision.
11 - 12. Regent's Place Pavillion, London / Lighting Design: MBLD / Photography: Tom Brill.
13. Liverpool One, UK / Lighting Design: BDP / Photography : Sanna Fisher-Payne.
14. James Turell
Σχετικές Δημοσιεύσεις:
- Εφαρμογές αρχιτεκτονικού φωτισμού με συστήματα οπτικών ινών ( 10 Ιανουάριος, 2009 )
- Φυσικός και τεχνητός φωτισμός μουσείων και εκθεσιακών χώρων ( 23 Ιούλιος, 2014 )
- Αρχιτεκτονικός Φωτισμός Ξενοδοχείων-Πως δημιουργείται η κατάλληλη ατμόσφαιρα; ( 11 Μάιος, 2005 )
- Φωτισμός ανάδειξης πισινών και νέες τεχνολογίες ( 30 Δεκέμβριος, 2014 )
- ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΙΝΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ( 15 Φεβρουάριος, 2005 )
- ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΦΩΤΙΣΜΟΣ ΜΕΣΩ ΚΑΤΟΠΤΡΩΝ ( 01 Απρίλιος, 2005 )
- Σχεδιάζοντας με το φως: Εστιατόρια και bars ( 02 Αύγουστος, 2013 )
- Η χρήση των φωτο-διόδων (leds) στον σύγχρονο αρχιτεκτονικό φωτισμό ( 25 Απρίλιος, 2005 )
- Αρχιτεκτονικός και θεατρικός φωτισμός ( 23 Αύγουστος, 2006 )
- ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΦΩΤΙΣΜΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΒΙΤΡΙΝΩΝ ( 04 Μάιος, 2006 )
- Φωτορύπανση και ποιότητα φωτισμού εξωτερικών χώρων ( 06 Φεβρουάριος, 2007 )
- ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΕΛΕΤΗΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΜΕ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ ( 27 Σεπτέμβριος, 2006 )
- Χρώμα στο σύγχρονο νυκτερινό αστικό περιβάλλον ( 29 Οκτώβριος, 2006 )
- Σχεδιάζοντας με το φως: η τέχνη του αρχιτεκτονικού φωτισμού ( 23 Νοέμβριος, 2006 )
- Αναδεικνύοντας το έκθεμα: η σημασία του φωτισμού στο σύγχρονο εκθεσιακό περίπτερο ( 21 Μάρτιος, 2007 )
- ‘Φωτίζοντας’ τη σύγχρονη κατοικία: μια νέα δημιουργική προσέγγιση ( 16 Νοέμβριος, 2013 )
- Σύγχρονα εργαλεία αρχιτεκτονικού φωτισμού: χωνευτά φωτιστικά εδάφους ( 08 Αύγουστος, 2007 )
- Φωτισμός ανάδειξης κήπων και εξωτερικών χώρων κατοικιών ( 24 Ιανουάριος, 2013 )
- Φωτισμός σύγχρονων επαγγελματικών χώρων (ΜΕΡΟΣ Α) ( 24 Νοέμβριος, 2007 )
- Φωτισμός σύγχρονων επαγγελματικών χώρων (ΜΕΡΟΣ Β) ( 10 Ιανουάριος, 2008 )
- Φωτισμός σύγχρονων επαγγελματικών χώρων (ΜΕΡΟΣ Γ) ( 10 Φεβρουάριος, 2008 )
- Διακύρηξη της επίσημης θεμελίωσης του επαγγέλματος του μελετητή αρχιτεκτονικού φωτισμού ( 12 Μάρτιος, 2008 )
- Φωτισμός ανάδειξης όψεων κτιρίων ( 13 Απρίλιος, 2008 )
- Φωτισμός ανάδειξης με συστήματα οπτικών ινών ( 12 Ιανουάριος, 2010 )
- Ενεργειακά υπεύθυνος σχεδιασμός φωτισμού και σύγχρονες τεχνολογίες -(ΜΕΡΟΣ Α) ( 10 Ιούλιος, 2008 )
- Ενεργειακά υπεύθυνος σχεδιασμός φωτισμού και τεχνολογίες-(ΜΕΡΟΣ Β') ( 11 Αύγουστος, 2008 )
- Ενεργειακά υπεύθυνος σχεδιασμός φωτισμού και σύγχρονες τεχνολογίες - (ΜΕΡΟΣ Γ’) ( 19 Σεπτέμβριος, 2008 )
- Μορφοποιώντας το φως : Σύγχρονα φωτιστικά σώματα ( 20 Νοέμβριος, 2014 )
- Νέοι τύποι πηγών φωτός από την πλευρά του μελετητή φωτισμού ( 10 Νοέμβριος, 2008 )
- Φωτισμός ανάδειξης αρχιτεκτονικής τοπίου ( 28 Σεπτέμβριος, 2014 )
- Νέες τάσεις στο φωτισμό κουζίνας και μπάνιου (Μέρος Α) ( 11 Φεβρουάριος, 2009 )
- Νέες τάσεις στο φωτισμό κουζίνας και μπάνιου (Μέρος Β) ( 11 Μάρτιος, 2009 )
- Δυναμικός φωτισμός με εναλλαγές χρωμάτων : Ευχή ή κατάρα; ( 09 Ιούλιος, 2011 )
- Φως και Άνθρωπος : Φυσιολογία και οπτική αντίληψη ( 12 Ιούνιος, 2009 )
- Περιγράφοντας το φως. Η ‘κληρονομιά’ του Richard Kelly ( 26 Αύγουστος, 2014 )
- Η αρχιτεκτονική του φωτός και η πόλη τη νύχτα (Μέρος Α’) ( 19 Φεβρουάριος, 2015 )
- Η αρχιτεκτονική του φωτός και η πόλη τη νύχτα (Μέρος Β’) ( 11 Οκτώβριος, 2009 )
- Ελέγχοντας το φως: φωτιστικά σώματα και συστήματα ελέγχου ( 10 Δεκέμβριος, 2009 )
- Η αρχιτεκτονική του φωτός και η πόλη τη νύχτα (Μέρος Γ’) ( 11 Νοέμβριος, 2009 )
- Το χρώμα του φωτός ( 12 Φεβρουάριος, 2010 )
- Το μέλλον των οικιακών συστημάτων διαχείρισης φωτισμού (Μέρος Α’) ( 16 Μάρτιος, 2010 )
- Το μέλλον των οικιακών συστημάτων διαχείρισης φωτισμού (Μέρος Β’) ( 14 Απρίλιος, 2010 )
- Νέοι τύποι λαμπτήρων: χαρακτηριστικά και εφαρμογές (Μέρος Α’) ( 14 Ιούνιος, 2010 )
- Νέοι τύποι λαμπτήρων ( 19 Αύγουστος, 2010 )
- Νέοι τύποι λαμπτήρων: χαρακτηριστικά και εφαρμογές (Μέρος Β’) ( 17 Ιούλιος, 2010 )
- Φως και υγεία ( 17 Σεπτέμβριος, 2010 )
- Το σκηνογραφικό φως της σύγχρονης εμπορικής βιτρίνας ( 19 Νοέμβριος, 2010 )
- Προδιαγράφοντας ένα σύστημα φωτισμού με οπτικές ίνες ( 19 Δεκέμβριος, 2010 )
- Ποιοτικός φωτισμός στην υπηρεσία της εκπαίδευσης ( 24 Ιούλιος, 2015 )
- Το λευκό φως της σύγχρονης πόλης ( 18 Φεβρουάριος, 2011 )
- Το νέο φως της φιλοξενίας ( 19 Νοέμβριος, 2016 )
- Η ποιότητα του φωτισμού στη σύγχρονη κατοικία (μέρος Α’) ( 15 Απρίλιος, 2011 )
- Η ποιότητα του φωτισμού στη σύγχρονη κατοικία (μέρος Β’) ( 12 Μάιος, 2011 )
- Η ποιότητα του φωτισμού στη σύγχρονη κατοικία (μέρος Γ’) ( 16 Ιούνιος, 2011 )
- Αστικός φωτισμός και LEDs ( 13 Αύγουστος, 2011 )
- Ποιότητα φωτισμού στο σύγχρονο γραφείο ( 20 Σεπτέμβριος, 2011 )
- Ποιότητα φωτισμού στην υπηρεσία του σύγχρονου καταστήματος ( 21 Οκτώβριος, 2011 )
- Ποιότητα φωτισμού στο ‘πράσινο’ κατάστημα τροφίμων ( 17 Νοέμβριος, 2011 )
- Η ώρα για ενεργειακά αποδοτικό φωτισμό ( 28 Ιανουάριος, 2012 )
- Έξυπνος φωτισμός με LEDs στο σύγχρονο χώρο εργασίας ( 23 Φεβρουάριος, 2012 )
- Κριτήρια ποιότητας φωτισμού εσωτερικών χώρων ( 21 Ιούνιος, 2012 )
- Χρωματικές ιδιότητες του φωτός και οπτική άνεση ( 09 Μάιος, 2012 )
- Κριτήρια ποιότητας φωτισμού εσωτερικών χώρων ( 29 Ιούλιος, 2012 )
- Ποιός φοβάται τους συμπαγείς λαμπτήρες φθορισμού; ( 20 Δεκέμβριος, 2012 )
- Φωτισμός και εργασία (Μερος Α’) ( 15 Φεβρουάριος, 2013 )
- Φωτισμός και εργασία (Μερος Β) ( 18 Μάρτιος, 2013 )
- Οπτική δυσφορία και τεχνητός φωτισμός ( 27 Απρίλιος, 2013 )
- Φωτισμός και αντίληψη χώρου και αντικειμένων ( 24 Ιούνιος, 2013 )
- Φωτο-βιολογικές επιπτώσεις του φωτός και το κιρκάδιο σύστημα ( 28 Οκτώβριος, 2013 )
- Σχεδιάζοντας με το φως τη νυχτερινή εικόνα των κτιρίων ( 29 Ιανουάριος, 2014 )
- Φωτίζοντας τον κήπο ( 12 Απρίλιος, 2014 )
- Ο φωτισμός στη νέα εποχή της αρχιτεκτονικής ( 22 Οκτώβριος, 2014 )
- Σχεδιασμός φωτισμού και οι βιολογικές επιδράσεις του φωτός ( 26 Μάρτιος, 2015 )
- Σχεδιάζοντας το φως των σύγχρονων χώρων φιλοξενίας ( 11 Σεπτέμβριος, 2015 )
- Φωτισμός ξενοδοχείων ( 25 Νοέμβριος, 2015 )